Viisaus hukassa?

Totuuden, tiedon ja viisauden tutkiminen on akuuttia juuri nyt ”totuudenjälkeisessä ajassa”. Mutta mitä viisaus on, kuinka tunnistamme sen ja miten olla viisas? Teologia.fi:n uusi teemanumero antaa tähän vastauksia.

Suomalaista yliopistoteologiaa esittelevän Teologia.fi -verkkojulkaisun uudessa teemanumerossa tarkastellaan monitieteisesti viisautta.

− Mihin viisaus katosi tieteestä ja teologiasta akateemisena oppiaineena ja mistä sen voisi löytää, teemanumeron pääkirjoituksessa kysytään.

Viisauteen liittyviä kysymyksiä valotetaan eri tieteenalojen tutkimus- ja määrittelykohteena. Viisautta käsitellään niin oppimisen ja viisastumisen näkökulmasta kuin myös olemassaolon ja hyvän elämän kysymysten kautta. Lisäksi kysytään, ovatko kärsimykset ja vaikeudet tie viisauteen. Entä mitä on luonnon viisaus?

Mukana kirjoittajina on teologeja ja uskontotieteilijöitä, mutta myös psykologian, filosofian ja biologian asiantuntijoita.

Matkalla viisauteen: Onko meistä viisauden löytäjiksi?

Viisautta pohditaan teemanumerossa teologisista lähtökohdista ihmisten kohtaamisessa: Onko itsensä tunteminen edellytys viisaaseen toisen tuntemiseen? Entä missä piilee viisauden ydin − minuuden jatkuvassa liikkeessä ja muovautumisessako?

− Kiinnostavaa on myös tarkastella, kuinka jaettu viisaus syntyy, välittyy ja kukoistaa ja miten viisautta voisi edistää yhteisöissä ja yhteiskunnissa, teemanumeron pääkirjoittajat Elisa Uusimäki ja Jenni Spännäri toteavat.

Historiallisesti viisautta käsitellään antiikin Välimeren alueen kirjallisten lähteiden kautta.

− Muinaisesta Lähi-idästä ja juutalaisesta perinteestä tunnetaan moninainen korpus viisauskirjallisuutta, minkä lisäksi kreikan kielen sana ”filosofia” tarkoittaa sananmukaisesti viisauden rakastamista, Uusimäki ja Spännäri muistuttavat.

Teema-artikkelit heijastavat yhtäältä viisaustutkimuksen monimuotoisuutta ja poikkitieteellisiä mahdollisuuksia. Toisaalta kysytään, mitä annettavaa erityisesti teologeilla ja uskontotieteilijöillä on viisaustutkimuksen kentällä.

− Tieteen päämääränäkin lopulta on ymmärtää elämää ja elää sitä viisaasti, teemanumerossa kiteytetään.

Viisaus hukassa? -teemanumeron artikkelit:

Tervetuloa teemanumeron julkistamistilaisuuteen!

Teologia.fi:n Viisaus hukassa? -teemanumeron julkistamistilaisuus kokoaa eri tieteenalan tutkijoita pohtimaan kysymyksiä viisaudesta ja tuo tuoreita näkökulmia aiheesta osaksi julkista keskustelua.

Mukana debatissa ovat teemanumeron kirjoittajista filosofi Markus Neuvonen, erikoistutkija Eeva Kallio Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta, uskontotieteilijät Matti Kamppinen ja Minna Opas sekä ympäristöekologian dosentti, tiedetoimittaja Mia Rönkä Turun yliopistosta ja teologit Jenni Spännäri, Elisa Uusimäki, Martti Nissinen, Aura Nortomaa ja Joona Salminen Helsingin yliopistosta.

Myös yleisöllä on mahdollisuus kommentteihin ja kysymyksiin.

Tilaisuuden järjestävät Teologia.fi, Helsingin yliopiston CoCare: Cooperation in Care ja CoPassion: Myötätunnon mullistava voima -tutkimusprojektit sekä teemanumeron päätoimittajat Elisa Uusimäki ja Jenni Spännäri.

Tiistaina 9.5. klo 13.00–14.30 Gaudeamuksen Kirja & Kahvi -kahvilassa (Vuorikatu 7, Helsinki).

Tilaisuus on kaikille avoin eikä edellytä ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa!

Akateemisen teologian näkökulmaa ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin

Teologia.fi-palvelua ylläpitävät Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi vid Åbo Akademi sekä Itä-Suomen yliopiston teologian osasto. Vuosittain sivustolla julkaistaan suomalaista teologista tutkimusta ja teologisia puheenaiheita esittelevää materiaalia kolmen eri teeman kautta.