Vaeltavan juutalaisen legendaa valotetaan Helsingin yliopistolla

Professori emerita Galit Hasan-Rokemin mukaan hahmo on juutalaisten ja kristittyjen yhteinen luomus.

Tunnettu rabbiinisen kirjallisuuden ja juutalaisen kansanperinteen tutkija, professori emerita Galit Hasan-Rokem (Hebrew University of Jerusalem) pitää yleisöluennon torstaina 7.9. klo 16–18 Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XII (Unioninkatu 34).

Hänen aiheenaan on vaeltavan juutalaisen legenda reformaatioajan Euroopassa.

− Keskiajan kristilliseen, juutalaisvastaiseen kuvastoon kuului myytti Jerusalemin suutarista eli vaeltavasta juutalaisesta, jonka kerrottiin pilkanneen ristille kulkevaa Kristusta. Rangaistukseksi hänet oli tuomittu vaeltamaan ympäriinsä aina Kristuksen toiseen tulemiseen asti, luennon vastaavana järjestäjänä toimiva akatemiatutkija Outi Lehtipuu teologisesta tiedekunnasta kertoo.

Vaeltavan juutalaisen hahmo on saanut monia muotoja kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja poliittisessa retoriikassa aina nykypäivään asti. Hasan-Rokemin lukuisat tutkimukset legendan eri versioista ilmentävät muun muassa kertomusperinteen heijastumia keskiaikaisessa juutalaisessa kirjallisuudessa sekä vaeltavan juutalaisen legendan yhteyksiä varhaismodernin Euroopan syntyyn.

− Legendan laaja levinneisyys osoittaa juutalaisten osallistuneen keskeisellä tavalla eurooppalaisen kulttuurin muotoutumiseen yli tuhannen vuoden ajan, Lehtipuu toteaa.

Vierailuluento perustuu yli neljäkymmentä vuotta jatkuneelle tutkimustyölle, joka alkoi Helsingin yliopistossa ja jota Hasan-Rokem on jatkanut kirjastoissa, arkistoissa ja tutkimuskeskuksissa kolmella eri mantereella.

− Hasan-Rokemin näkemys poikkeaa monista aiemmin esitetyistä siinä, että hänen mukaansa vaeltavan juutalaisen legenda ei ollut yksinomaan kristillinen projektio juutalaisista vaan pikemminkin juutalaisten ja kristittyjen yhteinen luomus, Lehtipuu arvioi.

***

Hasen-Rokemin vierailuento The Wandering Jew – Receptions of a Legend in Medieval and Reformation Europe on avoin kaikille – Tervetuloa!

Galit Hasan-Rokem

Professori emerita Galit Hasan-Rokemin (s. 1945) keskeisimpiin julkaisuihin kuuluu Web of Life: Folklore and Midrash in Rabbinic Literature (Stanford University Press 2000), Tales of the Neighborhood: Jewish Narrative Dialogues in Late Antiquity (University of California Press 2003) sekä yhdessä Regina Bendixin kanssa toimittama A Companion to Folklore (John Wiley & Sons 2012).

Helsingissä syntynyt Hasan-Rokem on tunnettu myös runoilijana ja runouden kääntäjänä sekä rauhanaktivistina.