Vääristyneet uutiset

Televisio on Venäjällä vahva manipulaation väline.

TÄHTIVIERAS Y/09/15 // 70 prosenttia venäläisistä mainitsee television käytännössä ainoaksi uutislähteekseen. Maan suurimmat ja suosituimmat kanavat ovat tiukasti valtion kontrollissa, kertoo Venäjän-tutkimuksen professori Vera Tolz Manchesterin yliopistosta.

— Putinin hallitus antaa televisiopomoille suuntaviivat siitä, mitä ja miten kansalle viestitään. Manipuloinnin tavoitteena on ylläpitää hallituksen suosiota, Tolz summaa.

Mediaeliitti ja hallituksen edustajat tapaavat säännöllisesti kartoittaakseen populistisia aiheita, joihin tarttua isoilla mediakampanjoilla. Viholliskuvat vahvistuvat.

— Suositut tähtitoimittajat käyttävät suurta valtaa ja vastuuta, sillä he saavat melko vapaasti valita suurten vihakampanjoiden kohteita, joita seksuaaliset vähemmistöt, maahanmuuttajat, EU ja USA sekä islam ovat olleet.

Vihollisuuksien lietsonnalla hallitus pyrkii ohjaamaan kritiikin pois omista toimistaan. Tämä on lyhytnäköistä ja tulenarkaa politiikkaa, sanoo Tolz.

— Vuonna 2013 Venäjän televisio aloitti maahanmuuton vastaisen mediakampanjan. Viha räjähti nopeasti rasistiseksi väkivallaksi ja vainoksi, minkä seurauksena kampanja lopetettiin yhtä nopeasti kuin aloitettiin.

Hallituksen todellinen tavoite ei edes ole maahanmuuton vähentäminen.

— Monin paikoin Venäjä tarvitsee uutta työvoimaa.

Venäläissyntyinen Tolz karkotettiin Neuvostoliitosta länteen vuonna 1982 hänen silloisen miehensä ihmisoikeusaktivismin vuoksi. Tolz päätyi Englantiin, ja hän väitteli Neuvostoliiton historiasta vuonna 1993 Birminghamin yliopistossa.

— 1990-luvulla Venäjälle paluu olisi ollut taloudellisesti mahdotonta. Nyt taas on jo liian myöhäistä. Olen juurtunut Englantiin, Tolz toteaa.

Vera Tolzin isä, ilmakehätieteen professori Sergei Zilitinkevitš kertoo ajattelustaan ja elämästään samassa lehdessä.