Urheiluharrastusten hinta pitää monet maahanmuuttajaperheiden lapset poissa pelikentiltä – mutta raha on vain yksi syy

Urheiluseurojen vaalima uraputkiajattelu on muualta tulleille usein vierasta, tutkija Malte Gasche sanoo.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2022.

Malte Gaschen poika pelaa jääkiekkoa, jalkapalloa ja käsipalloa. Kun isä vie lastaan treeneihin, sama asia osuu silmiin kaikkialla.

— Siellä ei ole maahanmuuttajataustaisia lapsia, Gasche sanoo.

Se on harmi, sillä urheilu on mainio keino tutustua ihmisiin ja kokea olevansa osa porukkaa.

Yksi syy on raha. Eteläsuomalaisessa nuorten jääkiekkojoukkueessa kausimaksu voi olla monta sataa euroa. Kun päälle tulevat varustehankinnat, aloitushinta tuplaantuu. Kun lapsia on kolme, kokonaishinta triplaantuu.

Jalka- ja käsipallossa maksut ovat pienempiä, mutta silti kalliita.

— Jalkapalloonkin pitää ostaa varusteet. Usein vain seuravaatteet on sallittu.

Gasche tutkii maahanmuuttajien osallistumista urheilutoimintaan pääkaupunkiseudulla — tai oikeastaan osallistumattomuutta. Toinen ongelma on suomalaisen urheilutoiminnan uraputkiajattelu: oma laji pitäisi valita varhain ja jo kahdeksanvuotiaat voivat käydä jalkapallotreeneissä viisi kertaa viikossa.

— Maahanmuuttajat jäävät ulkopuolelle ennen kuin ovat aloittaneetkaan. Miten he voisivat pelata muiden poikien kanssa kadulla, jos muut ovat joka ilta treeneissä?

Musliminaisilla taas pukeutuminen voi tuottaa päänvaivaa. Vaikka muslimeille suunniteltuja urheiluvaatteita on olemassa, kynnys osallistua joukkuelajiin voi olla korkea.

— Kyllä hekin haluavat liikkua! Heidän uskontoonsakin kuuluu, että kropasta täytyy pitää huolta.

Suomessa on joitain tahoja, jotka järjestävät maahanmuuttajille urheilutoimintaa. Gasche tutkii muun muassa, miten Folkhälsan, Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ja Monaliiku-yhdistys ovat onnistuneet järjestämään musliminaisille uimakouluja.

Toinen tutkimuskohde on Espoossa toimiva Omnia Basketball Academy, joka järjestää monikulttuurista koripallotoimintaa. Jos Gasche saa lisärahoitusta, hän aikoo tutkia myös Ukrainasta saapuvien pakolaislasten osallistumista urheilutoimintaan.

Gasche korostaa, että hänen työnsä on tieteellistä tutkimusta, ei aktivismia.

— Mutta järjestöjen on helpompi hakea rahoitusta, jos aiheesta on tieteellistä tutkimusta.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kuka Yliopistotutkija Malte Gasche Pohjoismaiden tutkimuksen keskuksesta Helsingin yliopiston humanistisesta tiedekunnasta. Vapaa-ajalla jalkapallo- ja käsipallovalmentaja.

Missä Pääkaupunkiseudun urheilukentillä.

Mitä Tutkii, miten eri organisaatiot ovat onnistuneet järjestämään urheilutoimintaa maahanmuuttajataustaisille ihmisille.