Universumin historia sirkuslavalla

Tanssiteatteri Hurjaruuthin tämänvuotisessa talvisirkuksessa tanssitaan läpi maailmankaikkeuden historian. Esityksen toinen käsikirjoittaja on kosmologi Syksy Räsänen.

Tanssiteatteri Hurjaruuth on tarttunut hurjaan haasteeseen. Sen Kosmos-esityksessä lavalle marssitetaan koko maailmankaikkeus. Sirkusväellä on ideointivaiheesta lähtien ollut apunaan teoreettisen fysiikan dosentti, yliopistonlehtori Syksy Räsänen.

– Luonnontieteiden asiat ovat usein todella abstrakteja, ja niitä voi ilmaista konkreettisemmin tällaisella ei-sanallisella tavalla, teatteri- ja sirkusilmaisulla, Räsänen sanoo.

Esityksen idea alkoi muotoutua, kun kosmologin ja sveitsiläisohjaaja Davide Giovanzanan kiertoradat kohtasivat eräässä kirjakaupassa.

– Olin nähnyt Daviden ohjauksia. Yhdellä niistä oli kehyksenä kvanttifysiikka. Sanoin, että kosmologia toimisi myös. Davide otti sitten yhteyttä Hurjaruuthiin.

Laulu galaksien yksinäisyydestä

Räsäsen ja Giovanzanan käsikirjoituksessa esitellään maailmankaikkeuden kuusi aikakautta nykypäivästä alkuun.

– Esityksessä lähdetään liikkeelle maailmankaikkeuden laajenemisesta, ja kuljetaan muun muassa pimeän aineen, kosmisen mikroaaltotaustan ja atomien muodostumisen kautta maailmankaikkeuden syntyvaiheisiin.

Tulkinta kosmologisista tapahtumista on kuitenkin runollinen, Räsänen painottaa. Lavalla nähdään esimerkiksi laulu galaksien yksinäisyydestä, kun galaksit etääntyvät toisistaan maailmankaikkeuden laajetessa.

– Maailmankaikkeuden tapahtumissa nähdään helposti vertauskuvia ihmiselämästä. Epäilemättä tämä on yksi syy siihen, miksi kosmologia kiinnostaa suurta yleisöä.

Velvollisuus puhua ihmisten kieltä

– Kun teen populaarijuttuja, eivät ne ole niinkään kuvauksia fysiikan sisällöistä, vaan fysiikkaan perustuvia tarinoita, joiden kautta välitetään tutkimuksen oleellisia piirteitä. Tässä sirkusesityksessä on sama juttu.

Vaikka kuilu fysiikantutkimuksen matemaattisen kielen ja populaarikuvauksen välillä on valtava, Räsänen ahkeroi alansa asioita kaikkien ulottuville: puheita, blogeja ja pian myös kosmologiaa käsittelevä lastenkirja.

– Näen popularisoinnin velvollisuutena. Koska kosmologia ei ole toistaiseksi tuottanut käytännön sovelluksia arkeen, sen tehtävä on valaista paikkaamme maailmankaikkeudessa.

Talvisirkus Kosmosta esitetään Kaapelitehtaan Pannuhallissa 7.11.2013–6.1.2014. Syksy Räsäsen kanssa pääsee keskustelemaan kosmisista kysymyksistä kahden näytöksen yhteydessä 14. ja 28.11.