Tolkien viitoitti historian professorin tien, ja nyt työn alla on oopperalibretto ristiretkien ajasta

Tuore professori Samu Niskanen on paneutunut tutkimuksissaan siihen, millaista tiedonvälitys oli kirjapainotaitoa edeltävänä aikana. Seuraavaksi vuorossa on anti-intellektuaalisen retoriikan historia.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2022.

Mikä sai sinut kiinnostumaan alastasi, keskiajan tutkija Samu Niskanen?

— Epäilen, että lapsena lukemani J. R. R. Tolkienin kirjat pilasivat minut tässä kohdin sytyttämällä innon menneitä aikoja kohtaan.

Niskanen ehti nuorempana hieman kipuilla uravalintaansa. Ryhtyäkö historioitsijaksi vai hakeutuako ”oikeisiin töihin”? Humanistin uran perusteluksi riitti lopulta oivallus siitä, että halulla tutkia menneisyyttä on selvästi jokin yleisinhimillinen tarkoitus.

— Meillä ihmisillä on aina ollut tarve tutkia muinaisia aikoja. Tämä näkyy jo Gilgameš-eepoksessa ja Raamatussa.

Niskanen ei tutki historiaa saadakseen suoraa oppia tämän päivän polttaviin kysymyksiin.

— Haluan kartuttaa tietämystämme keskiajan yhteiskunnallisista, sosiaalisista ja intellektuaalisista ulottuvuuksista, Oxfordin yliopistossa ja Helsingin yliopistossa työskennellyt Niskanen sanoo.

Viimeksi Niskanen ryhmineen on selvittänyt, miten kirjailijat julkaisivat ja levittivät latinankielisiä kirjojaan ennen kirjapainotaitoa. Historioitsijat tutkivat, miten tieto liikkui noin viidensadan vuoden aikana, 1000–1500.

Tutkimus nappasi himoitun rahoituksen Euroopan tutkimusneuvostolta. Kilpaillulla ERC-rahalla on merkitystä myös yliopistorankingeissa.

Seuraavaksi Niskanen aikoo pureutua anti-intellektuaaliseen retoriikkaan länsimaisessa perinteessä. Professorilla on työn alla myös kiinnostava taiteellinen hanke, oopperalibretto, jossa hän hyödyntää ristiretkien aikalaistekstejä.

Säveltäjä Olli Kortekankaan ja Niskasen ooppera on työnimeltään Carmina Hierosolymitana eli Jerusalemin lauluja. Sen kantaesittää Tampere Filharmonia näillä näkymin vuonna 2025.

— Tutkija esittää aineistoilleen kysymykset omasta ajastaan käsin. Siten nykyhetki on historiantutkimuksessa aina läsnä. Sitä kautta tämäkin libretto kommunikoi nykyajan kanssa.

1900-luvulle saakka oopperat ihannoivat ristiretkiä, Niskanen huomauttaa.

— Omasta maailmanajastamme kumpuaville teksteille on luontevampaa kommentoida ristiretkiin liittyneitä moraalisia ongelmia.

Samu Niskanen on Helsingin yliopiston keskiajan historian professori. Hän piti uuden professorin juhlaluentonsa 7.12.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.