Taidetta ja kulttuuria akateemisessa perinteessä – Yliopiston Taiteiden yö

Yliopiston Taiteiden yö avaa Helsingin yliopiston päärakennuksen ovet akateemisen perinteen taiteeseen ja kulttuuriin 23.8.2018.

Illan kuluessa luvassa on kävelykierroksia salattuihin huoneisiin ja yliopiston veistokokoelmaan, promootioiden musiikkia ja runoja upeassa juhlasalissa. Lisäksi tarjolla on opiskelijakuorojen esityksiä yliopiston päärakennuksen vestibyylissä eli Senaatintorin puoleisessa jyhkeässä sisääntuloaulassa. Yliopistomuseo on auki klo 21 saakka: näyttelyyn tutustumisen lisäksi voit kuulla, mikä Topeliuksessa kiinnostaa kirjailija Virpi Hämeen-Anttilaa. Tarjolla on myös elokuva Oi aika, vanha kultainen vuodelta 1942, jota on kuvattu keskeisissä yliopiston rakennuksissa päähuomion keskittyessä opiskelijoiden vapunjuhlintaan.

UniCafen Opiskelijakahvila palvelee vierailijoita klo 19 asti.

Varaa jo nyt kalenteristasi 23.8.2018 klo 17–21.30: yliopistolla vietät aidon ja autenttisen akateemisen illan! Ilmoittautuminen Yliopiston Taiteiden yöhön käynnistyy torstaina 9.8.2018.

Taidetta ja kulttuuria akateemisessa perinteessä – Yliopiston Taiteiden yön ohjelma

Klo 17.00 Apollosta Artemikseen – Yliopiston veistokuvakokoelma

Opastettu kierros suomeksi päärakennuksen vanhalla puolella alkaa aulasta (Unioninkatu 34). Linkki ilmoittautumislomakkeeseen >>

Klo 17.00 Interiöörien aarteita päärakennuksen uudella puolella

Opastettu kävelykierros suomeksi alkaa toisen kerroksen aulasta (Fabianinkatu 33). Linkki ilmoittautumislomakkeeseen >>

Klo 18.00 Interiöörien aarteita päärakennuksen uudella puolella

Klo 18.00 Interiöörien aarteita päärakennuksen uudella puolella

Opastettu kävelykierros englanniksi alkaa toisen kerroksen aulasta (Fabianinkatu 33). Linkki ilmoittautumislomakkeeseen >>

Klo 18.00 Elokuvanäytös ”Oi aika, vanha kultainen” (1942) museossa.

Klo 19.00 Apollosta Artemikseen – Yliopiston veistokuvakokoelma

Opastettu kierros englanniksi päärakennuksen vanhalla puolella alkaa aulasta (Unioninkatu 34). Linkki ilmoittautumislomakkeeseen >>

Klo 19.45 Kirjailijatapaaminen Yliopistomuseolla: Virpi Hämeen-Anttila kertoo, mikä Topeliuksen kirjoissa innoittaa.

Klo 18.30 Promootioista sävelin ja runoin: juhlasalissa promootiomusiikkia ja -runoja

Sisäänkäynti Unioninkatu 34.

Klo 20.00 Akateemisen kuorolaulun ehtoo

Osakuntakuorojen kvartetit Senaatintorin sisääntuloaulassa (Unioninkatu 34).

Klo 17–21 Koe Yliopiston juhlasalin historiaa virtuaalilasien välityksellä!

Esillä myös promootioissa käytetty kantotuoli ja tohtorimiekkojen hiontatahko sekä Yliopiston historiasta kertovat posterit.