Siperialainen pasifistinen uskonyhteisö tavoittelee harmoniaa luonnon kanssa — sähköverkkoa, vesihanaa tai kauppaa ei tarvita

Minna Kulmalan tutkiman Vissarion-yhteisön johtaja pitää itseään uudelleensyntyneenä Jeesuksena. Viranomaiset puolestaan näkevät hänet kavaltajana ja hyväksikäyttäjänä.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2022.

Venäjällä lähellä Abakanin kaupunkia asuu muun muassa taolaisuudesta ja buddhalaisuudesta vaikutteita saanut uskonnollinen yhteisö. Johtaja Vissarion uskoo olevansa uudelleensyntynyt Jeesus.

Sosiaalitieteilijä Minna Kulmala on asunut yhteisössä seitsemään otteeseen vuodesta 2011 alkaen. Gradusta käynnistynyt ja väitöskirjaan laajentunut tutkimus sai alkunsa kirjakaupassa, kun hän näki lehden kannessa kuvan Vissarionista.

— Uskonnollinen kokemus ja yhteisöt ovat kiinnostaneet minua aina, Kulmala kertoo.

Kentällä vihko ja kynä ovat olleet tärkeimmät työvälineet, koska yhteisön jäsenet eivät aina pidä keskustelujen äänittämisestä.

Kirjoitusten määrä on jo muhkea.

— Olen miettinyt, miten saan vihkopinot käytyä läpi.

Yhteisö syntyi 1990-luvun alussa Neuvostoliiton romahdettua. Syyskuusta 2020 Vissarion on ollut tutkintavankeudessa syytettynä varojen kavaltamisesta ja kannattajien manipuloinnista ja hyväksikäytöstä. Yhteisöltä saatetaan poistaa virallisen uskonnollisen yhteisön asema.

— Venäjällä on tiukka uskontolaki. Jos virallinen asema poistetaan, se vaikuttaa väistämättä yhteisön tulevaisuuteen.

Kenttätyöt olivat tutkijalle ympäristöherätys

Liikkeellä on neljästä viiteen tuhatta jäsentä Siperiassa. Monilla heistä on nykyisin asumuksissaan sähköt ja vesihanat, mutta yhteisön alkuaikoina oli toisin. Askeettinen on myös yhteisön henkinen keskus Vuorikaupunki, jossa Vissarionkin ennen pidätystään asui. Siellä ei ole sähköverkkoa, juoksevaa vettä, kauppoja tai bussiyhteyksiä.

Omavaraisuuden, käsillä tekemisen ja luovuuden ihanne on vahva. Yhteisössä vallitsee ajatus kauniista maailmasta, jossa pasifismi on tärkeä arvo.

— Pyrkimyksenä on saavuttaa ihmisen ja luonnon harmonia.

Kulmala on osallistunut perheiden arkisiin toimiin ja rutiineihin. Se on kannustanut jäseniä avomielisyyteen tutkijaa kohtaan.

— Ihmiset ovat olleet ystävällisiä. He ajattelevat, ettei heillä ole mitään salattavaa.

Luonnonläheinen elämäntyyli on tehnyt vaikutuksen tutkijaan.

— Kentältä palattuani olen uudella tavalla herännyt ympäristöasioihin ja luonnon voimauttavaan vaikutukseen. Yhteisö on antanut perspektiiviä omaan elämään ja arvoihin.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

KUKA Väitöskirjatutkija Minna Kulmala sosiaalitieteiden tohtoriohjelmasta Helsingin yliopistosta.

MISSÄ Venäjän Etelä-Siperiassa Vissarion-yhteisössä.

MITÄ Tutkii uskonnollista kääntymystä ja kokemusta.