Sarjakuvataiteilijat pyysivät arkeologian ja vanhojen kielten tuntijan avukseen

Millä työkaluilla Raamatun Nooa olisi arkkiaan rakentanut ja miltä Jerusalemin muurilinjat näyttivät 2500 vuotta sitten? Eksegeetti Kirsi Valkama pääsi Harvennus-sarjakuvaromaanin tekijöiden tieteelliseksi neuvojaksi.

Jumala päättää hukuttaa koko maailman vedenpaisumukseen ihmisten pahuuden vuoksi. Nooan käsketään rakentaa arkki, johon pelastaa eläimet ja perheensä tulevalta tuholta. Vedenpaisumusmyytti on yksi Vanhan testamentin tunnetuimmista tarinoista — kenties koska moni kuulee sen jo lapsena.

— On kiinnostavaa, että niinkin karu tarina on lastenraamattujen paraatikertomus. Keskitytään ihaniin eläimiin ja toivotaan, ettei lapsi kysy liikaa, Vanhan testamentin eksegetiikan yliopistonlehtori Kirsi Valkama naurahtaa.

Valkama pääsi tarkastelemaan tuttua myyttiä eri kulmasta, kun graafikko, sarjakuvataiteilija Ville Tietäväinen ja käsikirjoittaja Iiro Küttner pyysivät häneltä apua sarjakuvaromaaninsa taustatyöhön. Harvennus ilmestyi elokuussa.

Vaikka teos on fiktiivinen, Tietäväinen ja Küttner halusivat tarinan raameista uskottavat. Tekijöitä kiinnosti erityisesti Vanhan testamentin syntymaailma. Se puolestaan on Valkaman erikoisalaa: hänellä on taustaa eksegetiikan lisäksi arkeologiasta ja seemiläisistä kielistä. Hän on ollut mukana kansainvälisessä kaivaushankkeessa Galileassa ja tutkinut rautakauden piirtokirjoituksia.

Sarjakuvaromaanin juoni liikkuu kolmessa keskenään risteävässä aikatasossa, joista viimeisin sijoittuu nykyaikaan yliopiston strategiauudistuksineen ja tutkimuseettisine haasteineen. Valkamalle suurin pulma liittyi siihen, mihin aikakauteen itse vedenpaisumusmyytti sijoittuisi.

Valkama ja Tietäväinen pohtivat, millaisia työkaluja Nooalla olisi ollut käytössään ja miltä Jerusalemin muurilinjat näyttivät 400-luvulla ennen ajanlaskun alkua. Valkama raapusti myös kirjaan muinaista arameaa ja hepreaa.

Koska Nooan tarina on niin tunnettu, yksi sarjakuvan kiehtovimmista puolista on, että vedenpaisumusmyyttiin tuodaan jotain uutta. Juonen yllättävät käänteet vetivät Kirsi Valkamankin alun perin mukaan työryhmään.

— Harvennus sekä tarkastelee kertomuksen kulkua kautta aikojen että asettuu myös itse osaksi tätä jatkumoa. Oli hauska päästä seuraamaan hanketta, jossa myyttiä päivitetään.

Ville Tietäväisen ja Iiro Küttnerin Harvennus-sarjakuvateos (WSOY) ilmestyi elokuun lopussa. Tutkija Kirsi Valkama avusti kirjan tekijöitä.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 7/2021.