Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2024.
Biologisesti kuollut mutta virtuaalisesti ja sosiaalisesti aktiivinen. Tämä ihmisen määritelmä ei ole tieteisromaanin tulevaisuudenkuvitelma vaan tosi jo nyt.
Teatteria harrastavat voivat hakea kosketusta
Tarinassa leskimies käyttää tekoälypohjaista palvelua, jonka avulla hän voi chattailla menehtyneen puolisonsa kanssa. Se tuntee puolison tyylin, koska käyttää materiaalinaan hänen somepäivityksiään.
Tutkija-koodari
— Mitä on olla elossa, mitä kuollut, Sumiala kysyy.
Kuinka sureminen muuttuu?
Aiheeseen liittyy paljon käytännöllisiä, teknisiä, filosofisia, moraalisia ja eettisiä näkökulmia. Niitä Johanna Sumiala on pohtinut ohjaajan ja teatterin taiteellisen työryhmän kanssa.
Kun elävä ihminen ja vainaja ryhtyvät vuorovaikutukseen, onko vainaja enää kuollut? Haluaako hän nousta kuolleista?
— Sururituaalein henkilö on perinteisesti siirretty kategoriaan, jossa hän ei elä enää keskuudessamme vaan surijan maailmankatsomuksen mukaan muistoissa tai tuonpuoleisessa, Sumiala kuvailee.
Hän suhtautuu varovaisesti suremisperinteen muuttamiseen, mutta teknologian kehittäjät eivät. Todellinen kuolleita imitoiva keskustelurobottikin löytyy yhdysvaltalaiselta
Somen suruvaikuttajat
Tutkijoita askarruttaa vainajien luoman datan jälkielämä. Entä millaista on sosiaalisen median suruvaikuttajien toiminta?
Jälkielämä-näyttämöteos esitetään Kansallisteatterissa 28., 29. ja 30. marraskuuta, ja Johanna Sumiala pitää
Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.