Nuoret thainaiset kritisoivat theravada-buddhalaista naiskuvaa, mutta moni vanhempi toivoo syntyvänsä seuraavassa elämässä miehenä

Buddhalaiset koulukunnat suhtautuvat sukupuoliin eri tavoin, uskontotieteilijä Mitra Härkönen kertoo. Mahajana-koulukunnan maissa nunnat ovat usein koulutetumpia kuin munkit.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2023.

Suomalaiset tapaavat ajatella, että thaimaalaiset naiset ovat joko postimyyntimorsiamia tai seksinmyyjiä, arvioi uskontotieteilijä Mitra Härkönen.

— Kuva on kaikkea muuta kuin uskonnollinen. Mutta monet heistä ovat hartaita buddhalaisia. Se ei tarkoita, etteivätkö jotkut heistä voisi olla myös seksityöläisiä. Kaikki saavat tulla temppeliin.

Härkönen tutkii Suomessa asuvia buddhalaisia thainaisia. Thaimaalaisessa theravada-buddhalaisuudessa ei ole nunnavihkimystä, mutta naisten on mahdollista asettua viikonlopuksi Nurmijärvellä sijaitsevaan Buddharaman temppeliin.

— He pukeutuvat valkoiseen, meditoivat munkkien opastuksella ja sanovat olevansa nunnia, Härkönen kertoo.

Eri koulukunnat suhtautuvat eri tavoin naisiin

Thaimaalaisessa traditiossa miesten katsotaan olevan hengellisesti edistyneempiä kuin naisten. Moni vanhempi thainainen toivookin syntyvänsä seuraavassa elämässään mieheksi.

— Nuoret koulutetut naiset kritisoivat tällaista ajattelua. Tasa-arvokysymykset ovat lisääntyneet.

Eri buddhalaisissa koulukunnissa sukupuoleen suhtaudutaan eri tavoin. Mahajana-buddhalaisuudessa naisten on mahdollista saada nunnavihkimys.

— Esimerkiksi Koreassa tai Taiwanissa, jotka ovat mahajana-maita, nunnat ovat usein koulutetumpia kuin munkit. He voivat olla esimerkiksi yliopiston professoreja.

Useimmissa buddhalaisissa traditioissa ajatellaan, että valaistuminen on mahdollista yhtä lailla miehille kuin naisille. Harva buddhalainen tosin sanoo, että tässä ollaan kohta valaistumassa.

— Toiveena on yleensä parempi jälleensyntyminen.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.