Musiikkitieteen laitoksen kellarista löytyi unohdettu soitin, jolla M. A. Numminen ja Hector kävivät äänittämässä 1970-luvulla

Mikko Ojanen selvitti, mitä kaikkea ydinfysiikan assistentti Erkki Kurenniemen aikanaan rakentamilla laitteilla on saatu aikaan.

Yliopistonlehtori Mikko Ojanen löysi laitteen musiikkitieteen laitoksen kellarista Vironkadulta vuonna 2001. Hän yritti monta tuntia saada sitä soimaan.

— Tuijottelin ohjetta ja näpyttelin levyjä. Yhtäkkiä sieltä alkoi tulla ääntä.

Kyseessä on DIMI-A, sekvensserisyntetisaattori, jonka ydinfysiikan assistentti Erkki Kurenniemi rakensi yliopiston musiikkitieteen studiolla vuonna 1970. Laitteen ääni tuo mieleen varhaisten videopelien musiikit.

Musiikkitieteen studio perustettiin vuonna 1962 Porthaniaan, mutta naapurin meteorologit hermostuivat melusta. Studio muutti ensin Porthanian kellariin, sitten Vironkadulle.

DIMI-A ja muut Kurenniemen kehittämät elektronisen musiikin soittimet kulkivat muutoissa mukana. Muusikot M.A. Nummisesta Pekka Strengiin ja Hectoriin kävivät äänittämässä niillä. Kurenniemestä tuli suomalaisen elektronisen musiikin pioneeri.

1980-luvulla instrumentit unohtuivat, kunnes vuosituhannen taitteessa Ojanen löysi ne. Vuonna 2020 hän väitteli laitteilla tehdystä musiikista.

Musiikkitieteen studio täytti tänä vuonna 60 vuotta. Nykyään se sijaitsee Topeliassa. Kurenniemi kuoli vuonna 2017.