Lakki päähän, on vappu!

Tänä vappuna juhlitaan 150-vuotiasta ylioppilaslakkia.

Vappu – ylioppilaiden, työläisten ja kevään juhla on taas täällä. Ylioppilaiden vappu alkaa virallisesti Mantan lakituksesta, jonka jälkeen ylioppilaslakin saa laittaa päähän. Manta pestään kello 17 ja lakin hän saa kutreilleen kello 18. Lakituksesta vastaa tänä vuonna Aalto-yliopiston ylioppilaskunta.

Manta on lakitettu jo vuodesta 1932 lähtien. Vielä 1970-luvulla Manta sai lakin päähänsä kuun vaihtuessa puolen yön aikaan. Nykyään pääkaupunkiseudun ylioppilaskunnat lakittavat Mantan vuorovuosin.

Vapusta alkaa myös tänä vuonna 150 vuotta täyttävän ylioppilaslakin juhlinta.

Vappupäivänä kuorolaulua ja piknikiä

Vappupäivänä ylioppilaiden juhlamenot alkavat kello yhdeksän Ullanlinnanmäellä. Ohjelmassa on pääkaupunkiseudun ylioppilaskuntien puheita sekä Ylioppilaskunnan laulajien kuorolaulua.

Lisäksi Helsingin yliopiston ylioppilaskunta jakaa ylioppilaslakkihaalarimerkkejä lakin juhlavuoden kunniaksi.

Ullanlinnanmäelle kokoontuu sankoin joukoin nykyisiä ja entisiä ylioppilaita sekä muita kevättä juhlivia piknik-eväiden kera.

Ylioppilaslakki 150 vuotta

Ylioppilaslakki on jäänne univormusta, jota keisari Nikolai I määräsi 150 vuotta sitten ylioppilaat käyttämään. Hän halusi näin valvoa mellakoivia ja järjestystä häiritseviä ylioppilaita. Kallis ja epämukava univormu katosi käytöstä Nikolain kuoleman jälkeen, mutta ylioppilaiden tunnukseksi jäi tuolloin sininen ylioppilaslakki.

Myöhemmin lakkien väri vaihtui valkoiseksi Ruotsin mallin mukaan. Tänä päivänä 150-vuotias ylioppilaslakki keikkuu lähes joka viidennen suomalaisen päässä vappuisin!

Maaliskuussa päärakennuksen kolmannessa kerroksessa avatussa yliopistomuseossa on esillä ylioppilaslakkeja eri aikakausilta sekä myös naisten ylioppilaslakki. Tervetuloa katsomaan, miltä näyttivät ylioppilaiden univormut!

Ylioppilaslakin historiaa valotetaan tarkemmin Yliopisto kansakunnan rakentajana -keskustelutilaisuudessa 20.5.