Koulutusmaine houkuttelee ulkomaalaisia opiskelijoita Summer Schooliin

Vaihto-opiskelusyksy Helsingin yliopistossa oli niin onnistunut, että israelilainen Ran Goren päätti palata Helsinkiin maisteriopiskelijaksi. Ennen lukukauden alkua hän osallistuu Helsinki Summer Schoolin intensiiviselle suomen kielen kurssille.

Viime joulukuussa Ran Goren palasi Jerusalemiin oltuaan syyslukukauden vaihto-opiskelijana Helsingin yliopistossa. Vaihtokokemus oli ollut niin hyvä, että Ran alkoi heti selvittää uutta mahdollisuutta päästä ulkomaille opiskelemaan. Hänet hyväksyttiin maisteriopiskelijaksi myös brittiläisiin yliopistoihin, mutta Ran päätti tulla takaisin tuttuun ja turvalliseen Helsinkiin.

– Pidän Helsingin rauhallisuudesta ja siitä, että asiat toimivat. Myös perheeni oli tyytyväinen siihen, että päätin tulla tänne turvalliseen Suomeen. Lisäksi demokratian ja globaalien muutosten maisteriohjelmassa pystyn jatkamaan jo kandiopinnoissa aloittamiani vertailevan demokratian opintoja, Ran kertoo.

Suomea intensiivisesti

Ennen maisteriopintojen alkua Ran sukeltaa kolmeksi viikoksi suomen kielen koukeroihin Helsinki Summer Schoolin kurssilla.

– Tulen viettämään Suomessa ainakin seuraavat kaksi vuotta, joten suomen kielen perusteiden opiskelu kannattaa. Kurssillamme on paljon tulevia maisteriopiskelijoita, joihin on mukava tutustua nyt ennen hektisen lukukauden alkua, Ran miettii.

Suomen kielen kurssi etenee reipasta tahtia. Vaikka kieli tuntuukin vähän vaikealta, on Ranilla yksi etu moniin muihin opiskelijoihin verrattuna.

– Isoisäni on kotoisin Unkarista ja osaan jonkin verran unkarin kieltä. Siksi päätteiden lisääminen sanoihin on minulle jo ennestään tuttua.

Maine kiirii maailmalle

Helsinki Summer School järjestetään tänä vuonna neljättätoista kertaa. Kolmeviikkoisen kesäkoulun taustalla ovat Helsingin yliopiston lisäksi Aalto-yliopisto ja Hanken. Osallistujia on lähes 400 yli 60 maasta. Kursseja on kansainvälisestä viestinnästä ja opetuksesta bioetiikkaan sekä monitieteisestä tuotekehityksestä kognitiiviseen neurotieteeseen.

Vain kaksi viidestä hakijasta hyväksytään opiskelemaan kesäkouluun. Tahti on tiukka, sillä kolmessa viikossa suoritetaan 5–6 opintopisteen kursseja. Mikä saa opiskelijat ympäri maailmaa hakeutumaan opintoihin Helsinkiin aikana, joka on monissa maissa lomakautta?

– Monet opiskelijat ilmoittavat hakukirjeessä syyksi Suomen hyvän maineen koulutuksessa. He haluavat tutustua toisenlaiseen tapaan oppia. Täällä käytetään perinteistä luennointia enemmän erilaisia oppimispäiväkirjoja ja esseitä, kertoo Helsinki Summer Schoolin opintosihteeri Larissa Vanamo.

Helsinki Summer Schoolin maine kiirii maailmalla, sillä monet osallistujista kertovat kuulleensa kesäkoulusta ystäviltään. Tämänvuotiselta kurssiltakin lähtee toivottavasti monta Suomi-viestinviejää ympäri maailmaa. Myös Ran on kertonut Suomesta kotimaassaan.

– Aiemmin tietoni Suomesta olivat samat kuin useimmilla israelilaisilla – olemattomat. Nykyisin olen eräänlainen kävelevä Suomi-lähettiläs kotimaassani, Ran nauraa.