Kodin tuntu syntyy sisustuksesta ja mielikuvista

Kodin tuntu on osaksi fyysinen ja osaksi henkinen rakennelma, Sirpa Uimosen kuluttajaekonomian tutkimus osoittaa.

Tuttu sisustusarkkitehti pyysi aikoinaan kuluttajaekonomian tutkija Sirpa Uimosta selvittämään, miten ihmiset tekevät sisustusvalintojaan.

— Sisustamisessa on kyse paljon muusta kuin kaakeleiden ja tekstiilien valinnasta. Haemme sisustamalla kodin tuntua.

Kyse ei ole vain sohvatyynyjen kuosista: kodin tuntua luovat haaveet, mielikuvat ja muistot. Arjen tyyssija onkin henkimaailman rakennelma, mielen sisäinen olotila.

Uimonen haastatteli väitöstään varten ihmisiä Suomessa sekä myös osan vuottaan Portugalin Algarvessa kakkoskodeissaan asuvia.

— Mökkeilyn lisäksi ihmiset saattavat asua kahden kodin elämää osaksi ulkomailla. Jos puoliso on jo muuttanut palvelutaloon, toinen sukkuloi palvelutalon ja vanhan asunnon välillä.

Koti rakennetaan toimivaksi tilaksi, pesäkoloksi, tunnelmalliseksi elämyspaikaksi tai mielenrauhan tyyssijaksi.

— Ykköskodissa arki tehdään sujuvaksi. Mökki tai pelkkä sohva voi toimia pesäkolona, joka antaa tilaa käpertymiselle.

Portugalin kodit ovat enimmäkseen mielenrauhan tyyssijoja. Ne tarjoavat aikatauluista, titteleistä ja paineista vapaata elämää.

Tutkimusta tehdessään Uimonen löysi itsekin Algarvesta kakkoskodin.

— Portugalin kotimme on liikunnallisen ja sosiaalisen elämäntyylin paikka. Syömme ystäviemme kanssa usein ulkona ja pyöräilemme paikasta toiseen, tutkija kertoo.

Uimosta on jo pyydetty Algarven yliopistoon tekemään jatkotutkimuksia osavuotisasukkaista.

— Turismi on Algarven ainoa teollisuudenala. Sen kehittäminen sesonkien ulkopuolelle kiinnostaa koko Portugalia.

Monet kotien perinteiset toiminnot ovat siirtymässä omien seinien ulkopuolelle, Uimonen huomauttaa. Ruuhka-alueilla 15 neliön koti voi riittää yksityiseksi tilaksi, jos ystäviä tapaa kahviloissa tai julkisissa kaupunkitiloissa.

— Investoinnin tarvetta pienentää, jos kodista ei tarvitse löytyä omaa saunaa, vaatehuonetta, työhuonetta, kuntosalia ja autotallia. Kaappitilaa säästyy, kun ompelukoneenkin voi lainata kirjastosta, Uimonen hahmottelee.

Sirpa Uimosen väitöskirja Toimivasta tilasta mielenrauhan tyyssijaan. Kulttuurinen kuluttajatutkimus kodin tunnun jäsentymisestä merkitys­kokonaisuuksiksi pääasiallisessa kodissa ja kakkoskodissa tarkastettiin maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa 5.4.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/04/19.