Jumalainen suojelija vai väkivallan lietsoja? Pääministeri Modi ja hindunationalistit herättävät Intian muslimeissa kauhua

Hindunationalistit syyttävät muslimeja Intian sivilisaation tuhosta. Intian muslimit taas pelkäävät kansanmurhaa.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 7/2022.

Videokamera seuraa virkamiestä, joka kulkee väkijoukossa. Mies myhäilee hyväntuulisena ja tervehtii mielenosoittajia.

”He ovat murtamassa sulun”, kameran takana kulkeva toimittaja sanoo virkamiehelle.

”Väkijoukko on innoissaan”, tämä vastaa.

On aamupäivä joulukuun kuudentena vuonna 1992 Ayodhyan kaupungissa Uttar Pradeshin osavaltiossa Pohjois-Intiassa. Tuhannet hinduaktivistit ovat saartaneet 1500-luvulla rakennetun Baburin moskeijan. Heidän mukaansa moskeija on rakennettu Rama-jumalan syntymäpaikalle, ja he haluavat sen tilalle temppelin. 

”Jai shri Ram!” väkijoukko huutaa. Kunnia herra Ramalle! Ihmisiä tulee jatkuvasti lisää.

”Pystytkö pitämään tilanteen hallinnassa?” toimittaja kysyy.

”Tilanne on yhä hallinnassa”, virkamies vastaa.

“Onko?”

”On. Tilanne on hallinnassa.”

Ennen puoltapäivää mielenosoittajat murtautuvat poliisin sulkurenkaan läpi. He kiipeävät moskeijan katolle ja alkavat purkaa sitä. Iltaan mennessä rakennus on rauniona.

Enää ei naurata

Baburin moskeijan tuhoamista lietsoi vuonna 1980 perustettu poliittinen puolue, jonka englanninkielinen nimi on Bharatiya Janata Party (BJP), suomalaisittain Intian kansanpuolue. 1990-luvun alussa BJP oli vähäpätöinen liike ja sen edustama hindunationalismi pienehkön piirin aate.

Etelä-Aasian tutkimuksen yliopistonlehtori Mikko Viitamäki törmäsi hindunationalismiin ensi kertaa vuosituhannen taitteessa opiskellessaan sanskritia.

— Tuolloin oli vielä mahdollista naureskella RSS:n paraateille, joissa vanhat sedät polvihousuissaan kulkivat keppien kanssa kuin Mussolinin mustapaidat. Nyt se ei enää naurata.

RSS eli Rashtriya Swayamsevak Sangh on puolisotilaallinen kulttuuriorganisaatio, josta BJP on noussut. Viitamäki kuvailee kokonaisuutta maatuskanukeksi.

— Isoin nukke on RSS-organisaatio, sisempi BJP-puolue ja sisin Narendra Modi.

71-vuotias Modi on viime vuosikymmenen aikana noussut Intian merkittävimmäksi poliittiseksi johtajaksi. Hänestä tuli pääministeri 2014, kun BJP voitti parlamenttivaalit.

Kannattajille BJP on Intian pelastaja ja pääministeri Modi pyhä mies. Kriitikoiden mukaan BJP on fasistinen puolue, joka vääristelee Intian historiaa ja lietsoo väkivaltaa. Jotkut pelkäävät, että Intiassa on puhkeamassa muslimien kansanmurha.

Intia kuuluu hinduille

Jos Jyri Komulaisen pitäisi selittää yläkoululaiselle, mistä hindunationalismissa on kyse, hän selittäisi näin:  

— Intiassa on monta uskontoa. Siellä asuu esimerkiksi hinduja, kristittyjä, muslimeja ja sikhejä. Hindunationalistit ajattelevat, että Intia kuuluu vain hinduille. Siksi he haluavat viedä muiden uskontojen kannattajilta oikeudet, jotka kuuluvat heille Intian perustuslain mukaan.  

Komulainen on teologian tohtori, joka on perehtynyt Intiaan ja hindulaisuuteen 1990-luvulta alkaen. Hän muistaa, että hindunationalismi esiintyi uutisissa jo tuolloin. 

— Mutta hindunationalismin nousu kaikkea määrittäväksi ilmiöksi, jollainen se on nyt, on tapahtunut erittäin nopeasti, vuosikymmenessä. 

Satojen vuosien odotus

Baburin moskeija tuhottiin päivässä, mutta hindutemppeli ei saanut rakennuslupaa. Alkoi oikeustaistelu, joka jatkui vuosikymmeniä. 6.12.2017 — tasan 25 vuotta Baburin moskeijan tuhoamisen jälkeen — vanha uutisvideo ladattiin Youtubeen. Kommenteista näkyy, että tunteet eivät ole laantuneet.

”Mikä häpeä. Moskeijan tuhoaminen ja temppelin rakentaminen eivät tee meistä oikeita hinduja.” Ja toisaalta: ”Raman temppeli tarvitaan heti… jos BJP saa sen aikaan minä äänestän heitä koko elämäni.”

BJP sai parlamenttivaaleissa 2019 niin paljon ääniä, että sen edustajat voivat muuttaa perustuslakia ilman että heidän tarvitsee muodostaa liittoa kenenkään kanssa. Samana vuonna korkein oikeus päätti, että Baburin moskeijan maa-alue kuuluu hinduille.

— Oikeus vetosi siihen, että kaivauksissa löydettiin jäänteitä rakennuksesta, joka identifioitiin temppeliksi, Viitamäki kertoo.

Elokuussa 2020 pääministeri Modi istui risti-istunnassa entisen moskeijan paikalla ja luki rukouksia uuden temppelin peruskiville. Kiviin oli kaiverrettu tutut sanat: ”Jai shri Ram.” Kunnia herra Ramalle. ”Vuosisatojen odotus on tänään vihdoin ohi”, Modi lausui.

Älä näy, älä kuulu

Viitamäki selittäisi hindunationalismin yläkoululaiselle hieman toisin kuin Komulainen. Hänen mukaansa hindu-sana ei viittaa niinkään uskontoon.

— Siinä ei ole kyse opeista tai siitä, että ihmisten pitäisi uskoa jollain tavalla. Kyse on enemmän tavoista, jotka kuuluvat itsensä hinduiksi mieltävien ihmisten elämään. Hindunationalistit haluavat, että niistä tulisi kaikkien intialaisten tapoja.

Mitä tapoja intialaisten sitten pitäisi nationalistien mielestä noudattaa? Liikkeen piirissä esimerkiksi fanitetaan myyttistä jumalkuningas Ramaa ja halutaan suojella pyhiä lehmiä, mutta BJP:llä ei ole selkeää visiota siitä, minkälaista yhteiskuntaa he tavoittelevat, Viitamäki toteaa.

Ennemminkin kyse on siitä, mitä vastustetaan.

— He painottavat, mitä muslimien ei pitäisi tehdä. Älkää tulko julkiseen tilaan. Älkää kuuluko, älkää näkykö. Olkaa syrjässä. Poissa silmistä.

Seuraavaksi Taj Mahal?

Ayodhya ei ole ainoa kaupunki, jossa hindunationalistit ovat aloittaneet kampanjoita moskeijoiden tuhoamiseksi. Heidän mukaansa esimerkiksi Varanasin kaupungin Gyanvapin moskeijasta on löydetty Shiva-jumalan symboli, mikä tarkoittaisi, että moskeija on rakennettu temppelin päälle.

— Taj Mahalin ympärillä on myös vastaava oikeusjuttu. BJP-taustainen ryhmä väittää, että Taj Mahal oli alkujaan hindutemppeli ja että siellä on suljettuja kammioita, joissa on hindujumalten kuvia ja joita ei suostuta avaamaan, Komulainen kertoo.

Kiistat äityvät usein väkivaltaisiksi. Kun Modi oli Gujaratin osavaltion pääministeri vuonna 2002, seudulla poltettiin juna, jossa oli hindupyhiinvaeltajia. Siitä syytettiin muslimeja, joita hindut alkoivat tappaa. Osavaltion virkamiehet peittelivät rikoksia, ja Modi vaikeni. Yhdysvallat määräsi Modille maahantulokiellon, joka kumottiin vasta, kun hänestä tuli Intian pääministeri.

Hindunationalismin juuret ovat Euroopassa

Hindunationalistit eivät vastusta kaikkia vähemmistöuskontoja. Buddhalaiset, jainalaiset ja sikhit ovat heidän määritelmänsä mukaan käytännössä hinduja, vaikka kaikki kolme syntyivät hindulaisuuden protestiliikkeinä.

— BJP:n mukaan ne kuuluvat Intiaan, koska ne ovat siellä syntyneitä uskontoja, toisin kuin kristinusko ja islam, Viitamäki selittää.

Intian noin 1,2 miljardista asukkaasta hinduja on noin neljä viidesosaa. Muslimeja on viitisentoista prosenttia. Muiden uskontokuntien edustajien osuus väestöstä vaihtelee alle prosentista pariin prosenttiin.

Hindunationalismin siemenet kylvettiin, kun Intia oli Britannian siirtomaa.

— 1800-luvun alussa oli ajanjakso, jolloin englantilaiset halusivat saattaa Intian eliitin eurooppalaisen sivistyksen pariin, Jyri Komulainen kertoo.

Intialainen älymystö perehtyi eurooppalaiseen kulttuuriin, uskontoon ja tieteeseen. Vaikka Intiassa oli vaikuttanut tuhansia vuosia monenlaisia aatteita, länsimainen uskonnon käsite oli vieras. Ennen 1800-lukua harva intialainen määritteli itsensä ”hinduksi”.

— Koko hindulaisuus on syntynyt ulkopuolisten antamana nimityksenä sille, mitä he näkivät Intiassa. Intialaiset omaksuivat käsitteen brittiläisen kolonialismin aikana, Komulainen sanoo.

Myöskään Mikko Viitamäki ei usko, että hindut olisivat ennen brittivalloitusta ajatelleet edustaneensa yhtä ja samaa uskontoa.

— Luulen, että sama pätee Intian muslimeihin, ellei lasketa kosmopoliittista muslimieliittiä. Tavallinen muslimi, joka ei välttämättä osannut edes lukea, ei välttämättä hahmottanut, että islam olisi se iso juttu.

Ennemminkin muslimit saattoivat määritellä itsensä jonkin islamin sisällä olevan suuntauksen, kotipaikan tai kastin mukaan, Viitamäki arvioi.

Maasta on tullut palvonnan kohde

Ajatus kansallisvaltiosta on niin ikään eurooppalaista perua. 1800-luvulla Intian hindut ja muslimit kehittivät siitä omia versioitaan, joiden hedelmiä ovat Pakistan ja Intia.

Hindunationalismissa uskonto ja nationalismi ovat sekoittuneet niin, että maa on uskonnollistettu, Viitamäki sanoo.

— Maasta ja kansasta on tullut se varsinainen palvonnan kohde.

Liikkeen merkittävin tausta-ajattelija Vinayak Damodar Savarkar kysyi vuonna 1923 julkaistussa kirjassaan Hindutva, kuka on hindu. Savarkarin vastaus oli, että hindu on ihminen, jolle Intia on sekä isänmaa että pyhä maa.

— Siksi kristityt ja muslimit eivät sisältyneet Savarkarin visioon, Jyri Komulainen selittää.

Savarkar ei vaatinut, että hindujen pitäisi uskoa jumaluuksiin. Hän oli itse ateisti.

Hinduenemmistöllä on vähemmistökompleksi

Mikko Viitamäki luki hiljan antropologi Stanley Jeyaraja Tambiahin artikkelin, joka käsitteli buddhalaisten sinhaleesien ja islaminuskoisten tamilien käymää sisällissotaa Sri Lankassa.

— Vaikka sinhaleesit olivat enemmistössä kaikissa yhteiskunnan instituutioissa, he pelkäsivät pientä tamilivähemmistöä. Tambiahin mukaan enemmistöllä oli vähemmistökompleksi, Viitamäki kertoo.

Jotain samanlaista voi nähdä Intian hindunationalisteissa, Viitamäki vertaa.

— Asetelma on hassu, koska eihän hinduilla ole mitään pelättävää. Kaikki yhteiskunnan instituutiot ovat heidän käsissään: valtionhallinto, armeija, poliisi, politiikka, koulutus, media, suureksi osaksi myös talous.

Silti hindunationalistit asettavat hindut ja muslimit vastakkain lähes kosmisessa mittakaavassa. Viitamäki uskoo, että muslimeihin kohdistuva väkivalta kiihtyy vielä tämän vuoden aikana.

— Hindunationalistit sanovat, että muslimit ovat tuhonneet hindulaisen sivilisaation ja se vääryys pitää kostaa nykyhetkessä.

Niin kutsuttu hindulaisen Intian kulta-aika oli oikeasti jo loppunut, kun muslimit saapuivat Intiaan, Viitamäki muistuttaa.

Myös Komulainen ajattelee, että muslimivihassa on pohjimmillaan kyse syntipukin etsimisestä. Brittimiehitys jätti Intian taloudellisesti kurjaan kuntoon, mutta hindunationalistit löysivät syyllisen vielä kauempaa historiasta: 1000-luvulta alkaen niemimaalle tulleista muslimeista.

— Totta on, että muslimihallitsijat hyökkäsivät Intiaan nykyisen Afganistanin suunnalta. Mutta samaan aikaan on totta, että esimerkiksi suufilainen mystiikka on vaikuttanut niin paljon yli uskontorajojen, että välillä on vaikea nähdä, missä islam loppuu ja hindulaisuus alkaa, Komulainen sanoo.

Modi vihjailee, mutta ei sano

Pääministeri Modin pressikuvissa esiintyy askeettinen hengenmies. Toukokuussa 2019 Modi julkaisi Twitter-kuvan itsestään meditoimassa Himalajalla. ”Tyyni ja hengellinen. Himalajassa on jotain hyvin erityistä”, tviitissä luki.

Toukokuussa 2022 Modi julkaisi kuvia itsestään buddhalaismunkkien ja Buddhan patsaan kanssa. ”Rukoilemassa Mahaparinirvanan stupassa Kushinagarissa.”

— Kannattajilleen Modi on sadhu, pyhä mies, joka on lähtenyt vaatimattomista olosuhteista, jättänyt vaimonsa ja ryhtynyt askeetiksi. Hän osaa myytin ja vahvistaa sitä. Hän on hyvin karismaattinen puhuja, Jyri Komulainen sanoo.

Mikko Viitamäki korostaa, että Modi ei suoraan puhu itsestään pyhänä tai jumaluuden ilmentymänä. Kyse on vihjailusta.

— Vielä viime syksynä Modilla oli pitkät valkoiset hiukset ja parta. Silloin hän näytti hyvin paljon populaarin hindutaiteen muinaiselta tietäjältä. Uskon, että se oli ihan tietoinen vihje.

Modilla on hyvät välit useisiin Intian keskiluokan fanittamiin guruihin. Kun Komulainen kävi vuonna 2019 äiti Amman ashramissa Keralassa, moni paikalla ollut iloitsi Modin menestyksestä.

— He sanoivat, että Modi on parantanut Amman turvallisuutta.

Juuri sellaista kertomusta hindunationalistit haluavat levittää: Modi on heille jumalallisen Intian suojelija — siten itsekin jumalallinen.

 

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kun Aasia katsoi Eurooppaan

1900-luvun alussa Aasiassa vallitsi aatteellinen tyhjiö. Muiden muassa Intian, Kiinan ja Japanin yhteiskunnat natisivat. 

— Hallintojärjestelmät olivat tulleet tiensä päähän, kertoo Aasian tutkimuksen yliopistonlehtori Tiina Airaksinen Helsingin yliopistosta. 

Valtaosa Aasian valtioista oli Euroopan siirtomaita, mutta yksi toisensa jälkeen ne alkoivat kyseenalaistaa eurooppalaisten oikeutta hallita. Myös jotakuinkin itsenäisenä säilynyt Kiina oli sekasorron vallassa. Vuosituhansia vanhan dynastisen järjestelmän alta nousi radikaali ajatus. 

— Ihmiset alkoivat miettiä, onko tämä meidän järjestelmämme paras mahdollinen. 

Sekä entiset siirtomaat että itsenäisinä pysyneet valtiot etsivät uusia aatteita. 

— Euroopasta imaistiin 1800-luvulla aatteita, joista muokattiin omanlaisia, Airaksinen kertoo. 

Intian niemimaalla nationalismi naitettiin hindulaisuuden ja islamin kanssa ja Myanmarissa buddhalaisuuden kanssa. Japanissa keisarikulttiin yhdistetty nationalismi sai fasistisia piirteitä, kunnes järjestelmä romahti toisen maailmansodan lopussa. 

Kommunismi ja oikeistonationalismi jakoivat Korean kahtia 1950-luvulla, ja pohjoiskorealaiset kehittivät totalitaarisen järjestelmän, joka yhdisti kommunismin Kimien hallitsijadynastian henkilökulttiin. 

Kiinassa kommunistit voittivat nationalistit sisällissodassa, mutta vuosikymmenten kuluessa kommunistinen puolue on etääntynyt yhä kauemmas äitiaatteestaan ja omaksunut yhä vahvemmin hankiinalaisen nationalismin. 

— Ei siellä ole kommunismia enää muualla kuin juhlapuheissa. 

1900-luvun alussa sekä kiinalaiset kommunistit että nationalistit torjuivat kungfutselaisuuden osana vanhaa hallintojärjestelmää, mutta viime vuosina mestari Kongia on alettu taas arvostaa. 

Nyt Intia ja Kiina pyrkivät globaaleiksi suurvalloiksi. Kummankin maan valta-aate on sekoitus omaa perintöä ja eurooppalaista lainaa.