Intohimona Itämeri -valokuvanäyttely tuo Itämeren ihmeet ja tutkimuksen Tiedekulmaan

Eläintieteellisen tutkimusasema Tvärminnen Intohimona Itämeri -valokuvanäyttely on esillä Tiedekulmassa 19.1.2023 asti. Maksuton näyttely tarjoaa ainutlaatuisen sukelluksen Itämeren pinnan alle ja esittelee tärkeää Itämeren hyväksi tehtävää tutkimustyötä.

Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellinen asema on Itämeren vanhimpia tutkimusasemia. Korkeatasoista merentutkimusta on tehty asemalla yli 120 vuoden ajan, ja tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää Itämeren ainutlaatuista rannikonläheistä luontoa.

Tiedekulmaan pystytetty Intohimona Itämeri -näyttely esittelee valokuvilla Itämeren vedenalaisia elinympäristöjä, kuten rakkohaurumetsiä, meriajokasniittyjä ja sinisimpukkariuttoja, sekä niiden lajeja, kuten värikkäitä kolmipiikkejä, kampeloita ja siloneuloja. Näyttely on maksuton ja avoinna Tiedekulman aukioloaikojen puitteissa 19.1.2023 asti osoitteessa Yliopistonkatu 4.

”Haluamme näyttelyllä esitellä Itämeren pinnan alaisen maailman ja kertoa Tvärminnessä tehtävästä tutkimuksesta”, kertoo Joanna Norkko, Tvärminnen eläintieteellisen aseman paikallinen johtaja Hangossa.

Meren vuosikymmen ja ilmastonmuutos

Yhdistyneet Kansakunnat on nimennyt vuodet 2021-2030 valtamerten vuosikymmeneksi. Meret ovat monimuotoisia elinympäristöjä ja hillitsevät ilmastonmuutosta. Siksi merentutkimuksen avulla saatava tieto on ratkaisevan tärkeää maailmanlaajuisen monimuotoisuus- ja ilmastokriisin ratkaisemiseksi.

”Terve Itämeri on äärimmäisen kaunis ja meille ihmisille korvaamattoman hyödyllinen, mutta meri on myös hyvin herkkä”, toteaa Itämeren tutkimuksen professori Alf Norkko.

Suuri osa nykypäivän tiedosta, kuten tieto Itämeren rehevöitymisestä ja sen vaikutuksista, perustuu tutkimukseen, jota on tehty Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla vuosikymmeniä sitten.

”Olemme hyvin kiitollisia siitä, että Johan Axel Palménilla oli 120 vuotta sitten visio, jonka hän onnistui toteuttamaan, kun hän perusti Tvärminnen eläintieteellisen aseman. Se on ehdottomasti juhlimisen arvoista”, Joanna Norkko toteaa.

Tvärminnen eläintieteellinen asema on osa Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellistä tiedekuntaa. Näyttelyn valokuvaajat ovat Alf Norkko, Mats Westerbom, Valtteri Hirvonen, Pata Degerman ja Susanna Mikander.

Näyttelyn on mahdollistanut säätiö Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne ja Svenska kulturfonden.

Lisätietoja näyttelystä ja Itämeren tutkimuksesta

Tvärminnen aseman paikallisjohtaja Joanna Norkko, joanna.norkko@helsinki.fi, p. 0400 419 021

Itämeritutkimuksen professori Alf Norkko, alf.norkko@helsinki.fi, p. 050 568 6766

Tiedekulma

Helsingin yliopiston Tiedekulma on yliopisto katutasolla – kaikille avoin keskustelun ja yhdessä tekemisen areena, jossa kuuluu tieteen ja tutkimuksen ääni. Tiedekulma löytyy osoitteesta Yliopistonkatu 4. Tiedekulma tarjoaa puheohjelmaa, teematapahtumia ja muuta tiedesisältöä helposti nautittavissa muodoissa sekä yhteiskäyttötiloja kolmessa kerroksessa. Tiedekulmassa toimii myös kahvila ja kirjakauppa. Pistäydy, osallistu, keskustele, työskentele, oivalla uutta.