Huppu on käsityötieteilijän vinkki kylmimpien päivien varalle

Villan ilmavuuden ja lämpimyyden salaisuus ovat suomut, yliopistonlehtori Anna Kouhia kertoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2023.

Miksi villapaita ja villasukat suojaavat pakkaselta, käsityötieteen yliopistonlehtori Anna Kouhia?

— Villalankaan sitoutuu paljon ilmaa. Ilma on tehokas lämmöneriste. Lisäksi ihmisen keho lämmittää vaatteisiin sitoutunutta ja niiden väliin jäävää ilmaa. Samasta syystä rukkanen on lämpimämpi kuin sormikas, kun sormet lämmittävät toisiaan.

Miksi villa sitoo niin hyvin ilmaa?

— Villakuitu on kihara ja suomupeitteinen, ja kuidussa on paljon mikroskooppisia ilmataskuja. Kun villasta tehdään neuleita, ilmaa sitovat ominaisuudet korostuvat.

Miksi villa on kiharaa?

— Villaa saadaan lampaan karvasta. Villakuidun kuorikerroksen rakenteelliset erot saavat aikaan sen, että karva kasvaa lampaan ihosta hieman epäsymmetrisesti: ensin kasvaa toinen reuna ja sitten toinen. Näin syntyy kierrerakennetta.

— Lampaan ravinto ja rotu vaikuttavat siihen, kuinka kierteistä karvasta tulee. Ohutta villaa arvostetaan, koska siitä lankaan saadaan paljon mikroskooppisia ilmataskuja. Esimerkiksi merinolampaiden villa on todella ohutta kuituna.

Entä jos alkaa sataa?

— Villa pystyy imemään paljon vettä ilman että se tuntuu iholla märältä. Kosteus imeytyy villakuidun sisälle, jolloin pinta pysyy kuivana. Puuvilla taas imee veden nopeasti läpi, koska vesi läpäisee puuvillan kuidun.

Mitä muita tapoja on pysyä lämpimänä?

— Kerrospukeutuminen on tehokasta: kerrosten väliin jää ilmaa. Ensin laitetaan ihoa vasten lämmittävä kerros, joka ei kastu ja sitten uloimmaksi kerrokseksi tiheämpää materiaalia, ettei viima puhalla lävitse.

— Iholle sopivat esimerkiksi silkki ja tekninen kerrasto, uloimmaksi toppavaatteet. Myös toppavaatteiden tehokkuus perustuu siihen, että vaatteen sisällä oleva ilma pitää lämpöä.

Millaisia virheitä ihmiset tekevät talvipukeutumisessa?

— Kovin kireä takki litistyy kehoa vasten, eikä ilmataskua pääse muodostumaan. Liian iso lämmittää paremmin kuin liian pieni.

— Kun ostaa talvikenkiä, kannattaa miettiä, saisiko jalkaan sopimaan villasukan. Suomessa voi mennä villasukissa melkein minne tahansa.

Olisiko sinulla erityisvinkkejä vuoden kaikkein kylmimmille päiville?

— Laita huppu päähän. Se on tutkitusti pipoa lämpimämpi ja nostaa enemmän poskien ja otsan mutta myös nenänpään lämpötilaa. Suuri, poskille ulottuva huppu suojaa ja lämmittää kasvoja. Kaulalle kannattaa vielä kietoa villahuivi.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.