Hiljaisuuden äärellä -valokuvanäyttely Helsingin observatoriolla

Tero Marinin yökuvia Helsingin observatoriolla 22.3. ̶ 30.9.2018.

Pimeä laskeutuu, ja ensimmäiset tähdet kimmeltävät yötaivaalla. Kameraan tallentuu ääneti vuosituhansien ajan avaruudessa matkannutta valoa. Yölliset kuvat avaavat meille avaruuden sekä ympäröivän luonnon komeuden.

Helsingin observatorion näyttely sisältää 22 valokuvaa, joihin on tallentunut Linnunrataa, omaa Aurinkokuntaamme, revontulia sekä paljon muita yötaivaan ja luonnon yksityiskohtia. Tule katsomaan, miten valaisevat yöpilvet kiemurtelevat maiseman yllä. Tunnistatko yötaivaan kirkkaimman tähden, Siriuksen? Miten erottuvat tähtikuviot keinotekoisen valon ulottumattomissa? Huomaatko maisemissa ihmisen vaikutuksen, valosaasteen?

Porvoolainen Tero Marin valokuvaa enimmäkseen yö- ja maisemavalokuvia omalla kotiseudullaan. Valokuvissaan Marin käsittelee usein hiljaisuuden teemaa. Hänen kuvansa on pääosin otettu hämärän ja pimeän aikaan, jolloin yöllinen taivas avaa meille näkymiä avaruuden eri ulottuvuuksiin.

Hiljaisuuden äärellä -näyttelyn valokuvat Marin on kuvannut viimeisen kolmen vuoden aikana ja näyttelyn tuorein kuva on helmikuulta 2018. Tero Marin on koulutukseltaan taiteen maisteri, ja hän työskentelee digitaalisen viestinnän lehtorina Metropolia ammattikorkeakoulussa. Marin on pitänyt useita valokuvanäyttelyitä kotikaupungissaan. Hänen valokuviaan on julkaistu muun muassa Tähdet ja avaruus -lehdessä.

Tervetuloa!

Helsingin observatorio, Kopernikuksentie 1, 00130 Helsinki. Avoinna: to 12 ̶ 20, pe-su 12 ̶ 16. Pääsymaksut 8/6/4 e.

Näyttelypäällikkö Pia Vuorikoski, Helsingin yliopistomuseo, puh. 050 415 6760