Helsingin yliopisto sai Brasilian korkean kunniamerkin

Brasilian liittotasavalta on myöntänyt Helsingin yliopistolle Rio Branco -kunniamerkin. Se annettiin luovutustilaisuudessa 25 syyskuuta.

— Tämä on merkittävä virstanpylväs Helsingin yliopiston historiassa. Ensimmäistä kertaa 379 yliopistovuotemme aikana yliopisto sai virallisesti vieraan maan kunniamerkin, nimittäin Brasilian, iloitsi rehtori Jari Niemelä.

Niemelän mukaan Rio Brancon ritarikunnan kunniamerkin myöntäminen on todellinen kunnia ja suuri etuoikeus yliopistolle.

— Pidämme kansainvälistä akateemista yhteistyötä erittäin tärkeänä sekä tutkimuksessa että koulutuksessa, Niemelä sanoi.

Helsingin yliopiston ja Brasilian välinen tieteellinen yhteistyö on jo 90 vuoden ajan ollut vankalla pohjalla. Tutkijoiden ja myöhemmin opiskelijoiden vaihto sekä muu yhteistyö ovat aktiivisia ja vilkkaita.

— Olemme erittäin kiitollisia Brasilian suurlähetystölle ja Brasilian ja Suomen kulttuurikeskukselle niiden roolista brasilialaisen portugalin opetuksen tukemisesta humanistisessa tiedekunnassa, rehtori Niemelä totesi.

Brasilian suurlähetystö on muun muassa lähettänyt kymmenen vuoden aikana vuosittain 2-3 kielenopettajaa Helsingin yliopistoon, kertoo  kielitieteen professori Pekka Posio.

Monet tutkijat ovat vaikuttaneet aktiiviseen yhteistyöhön yksilötasolla.

Kulttuuriosaston professori Martti Pärssinen on yhdessä professori Alceu Ranzin ja edesmenneen professori Denise Schaanin kanssa johtanut suomalais-brasilialaista tutkimusryhmää, joka määritteli tähän mennessä tuntemattoman sivilisaation olemassaolon Acresin osavaltiossa Amazonasissa.

Sivilisaatio oli huipussaan vuosina 250–950 jKr. Asukkaat rakensivat geometrisesti muodostettuja seremoniakeskuksia, joita yhdisti Etelä-Amerikan vanhin tunnettu tiejärjestelmä. Tällä hetkellä Brasilian hallitus ehdottaa seremoniakeskusten sisällyttämistä Unescon maailmanperintöluetteloon.

Maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen puolestaan on Latinalaisen Amerikan politiikan asiantuntija ja julkaisi Brasilian-kirjansa Brasilian nykyaikaisesta politiikasta vuonna 2016.

Professori Eero Tarasti on tunnettu musiikkitieteilijä, semiootikko, ja säveltäjä Heitor Villa-Lobosin työn asiantuntija. Professori Tarasti vastaanotti henkilökohtaisen Rio Brancon ritarikunnan kunniamerkin vuonna 2000.

Institutionaalisella tasolla yliopisto on vuodesta 2007 lähtien toteuttanut tutkimusprojekteja São Paulon yliopiston (USP), São Paulon osavaltion yliopiston (UNESP) ja Rio de Janeiron katolisen yliopiston (PUC-RJ) kanssa.