Eksoplaneetta etsii nimeä! Suomen ehdokkaissa tulta ja kuumuutta

Nyt voit äänestää suosikkiasi! Kansainvälisen tähtitieteellisen unionin IAU:n järjestämässä maailmanlaajuisessa IAU100 NameExoWorlds -nimikilpailussa eri maat saavat nimetä kukin yhden eksoplaneetan ja tähden, jota se kiertää. Suomen ohella lähes sata maata on ilmoittautunut mukaan järjestämään kilpailun kansallisella tasolla.

Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa yleisö sai ehdottaa nimipareja. Ehdotuksia kertyi 2080. Suomen NameExoWorlds -kansalliskomitea on nyt valinnut toiselle kierrokselle kahdeksan nimiparia. Näistä ehdokkaista äänestetään nimet Suomen eksoplaneetalle ja sen emotähdelle:

• Löyly & Sauna
  • Sumu & Helle
  • Tulikko & Päivätär
  • Norppa & Kuutti
  • Lievla & Áhcagastin (”Höyry” & ”Hehku”)
  • Naava & Kääpä
  • Pätsi & Ahjo
  • Hiisi & Horna

Äänestyksen voittanut nimipari lähetetään IAU:lle tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi. IAU julkaisee hyväksytyt virallistetut nimet yhdessä perustelujen ja ehdotuksen tekijän nimen tai tekijöiden nimien kanssa joulukuun loppupuolella 2019.

Nimiparien suosikkiasi voit äänestää 22.10.–14.11.2019 Observatorion sivuilla.

NameExoWorlds -kansalliskomiteassa mukana ovat Thomas Hackman (Helsingin yliopisto), Anne Liljeström (Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry), Minna Saarelma-Paukkala (Helsingin yliopiston almanakkatoimisto), Riku Järvinen (Aalto-yliopisto, Ilmatieteen laitos), Pasi Nurmi (Turun yliopisto) ja Päivi Harjunpää (Helsingin observatorio/Helsingin yliopisto).

Suomi saa nimetä Kolmion tähdistön suunnassa sijaitsevan Auringon kaltaisen tähden HAT-P-38 ja sitä kiertävän kaasuplaneetan HAT-P-38b. Kyseessä on ns. “kuuma jupiter” eli hyvin lähellä tähteään kiertävä kaasuplaneetta, jonka yksi vuosi eli kierros tähtensä ympäri kestää vain viisi Maan päivää.

Eksoplaneetta tarkoittaa planeettaa, joka kiertää jotakin muuta tähteä kuin omaa Aurinkoamme. Ensimmäinen tällainen Aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta löydettiin vuonna 1995, ja nykyään kaukaisia eksomaailmoja tunnetaan yli 4000 kappaletta. Nykykäsityksen mukaan suurimmalla osalla tähdistä on ympärillään planeettoja, joista osalla saattaa olla Maan kaltaisia ominaisuuksia. Tähtien suuri määrä avaruudessa ja eksoplaneettojen yleisyys viittaavat myös siihen, että Maan ulkopuolellakin voi olla elämää.

IAU on ammattitähtitieteilijöiden yhteistyöjärjestö, joka mm. antaa taivaankappaleille viralliset nimet. Kilpailu juhlistaa samalla IAU:n 100-vuotisjuhlavuotta.

Lisätietoja:

Observatorion päällikkö Päivi Harjunpää, paivi.harjunpaa@helsinki.fi, p. 050 318 2422

Kansainvälinen NameExoWorlds -sivusto