Vuorovaikutus on sosiaalisten tapojen, kielen ja kehollisuuden yhteispeliä

Mitä professori Lorenza Mondada miettii kadulla, illallispöydässä tai työpaikalla? Vuorovaikutusta, joka ei ole vain kieltä vaan puheen, katseen, eleiden ja vartalon kiehtova liitto.

Professori Lorenza Mondada uudistaa kielentutkimusta. Mondada tutkii vuorovaikutusta kehollisissa kielenkäyttötilanteissa, esimerkiksi puhujan liikkuessa.

– Kielitieteessä kieltä on tutkittu perinteisesti erillään eleistä, katseesta ja vartalon liikkeistä. Minä puolestani uskon, että vuorovaikutus yhdistää sosiaaliset tavat, kielen käytön ja kehollisuuden, Mondada kertoo.

Seuraavat kolme vuotta Mondada johtaa Distinguished Professor Programme (FiDiPro) -projektia Helsingin yliopistossa, Intersubjektiivisuus vuorovaikutuksessa -huippuyksikössä.

Kirurgeista kaupunkisuunnitteluun

Tutkimuskohteena voi olla ryhmä kirurgeja operoimassa potilasta, arkkitehtiryhmä piirustustensa äärellä tai ihmisjoukko osallistumassa poliittiseen kokoukseen.

– Olemme kuvanneet ihmisiä väittelemässä kokouksissa kaupunkisuunnittelusta ja sen jälkeen vierailemassa itse rakennuspaikoilla. Tämä on ollut loistava mahdollisuus tutkia, miten kaupunkilaiset voivat osallistua suunnitteluun ja päätöksentekoon.

Osallistuminen Mondadan tutkimuksiin kannattaa, sillä hän antaa osallistujille palautetta. Esimerkiksi suunnittelukokousten järjestäjät ovat ilahtuneet saatuaan työkaluja osallistamisen kehittämiseen.

Liikkeet kertovat

Kuvittele, että näet kadulla kaksikon, joka kävelee sinua kohti keskustellen intensiivisesti. Heidän kintereillään seuraa kameraa kantava nainen jokaisen liikkeen tallentaen. Saattaa kuullostaa elokuvan tai dokumentin kuvaukselta, mutta Professori Mondadalle ja hänen tutkimusryhmälleen kyseessä on aito ja videolle tallentuva tutkimustilanne.

– Kun kuvaa ihmisiä puhumassa ja kävelemässä, huomaa pian tietynlaisen kaavan kävelyn tahdissa. Askeleen ottaminen tai pysähtyminen tapahtuvat samassa rytmissä puheen kanssa. Ihmiset usein hidastava tai pysähtyvät kokonaan aloittaessaan tarinaa, painottaessaan jotain asiaa tai kun he saattavat loppuun syntaktisen rakenteen.

Juustokauppaa saksaksi ja katalaaniksi

Mondada ja hänen tutkimusryhmänsä nauhoittavat tutkimustilanteita usein samanaikaisesti usealla kameralla. Kun puheen ja kehon suhdetta voidaan analysoida tarkasti, on mahdollista kehittää innovatiivisia teoreettisia ja empiirisiä malleja sekä tekniikoita kielestä ja kanssakäymisestä.

Mondadan FiDiPro-projektin empiirinen osuus keskittyy erityisesti tutkimustilanteisiin, joissa tutkimushenkilöt suorittavat yhdessä jotain tehtävää tai toinen pyytää toista tekemään jotakin.

– Esimerkiksi, kun urheiluvalmentaja pyytää urheilijaa liikkumaan tietyllä tavalla tai kun kokki pyytää keittiöapulaistaan valmistamaan annoksen.

Näitä tilanteita hän kutsuu kollektiiviseksi vuorovaikutukseksi.

Mondalaa kiinnostavat kielet: hän  vertailee keskenään ranskaa, italiaa, katalaania, portugalia, saksaa, Sveitsin saksaa ja suomea.

– Arkisia tilanteita, kuten lehden ostamista kioskista, on helppo vertailla eri maissa. Tai vaikkapa eroja siinä, miten ihmiset valitsevat, osoittavat ja maistavat juustoa juustokaupassa.

Kiintopisteinä Helsinki ja Basel

FiDiPro-projektinsa ansiosta Mondadalla on ollut mahdollisuus perustaa uusi tutkimusryhmä Helsingin yliopistoon.

Hän työskentelee tällä hetkellä kahdessa ryhmässä. Helsingin ryhmässä ovat tutkijatohtorit Teppo Jakonen ja Kimmo Svinhufvud (@KimmoSvinhufvud), ja toinen työskentelee Mondadan kotiyliopistossa Baselissa. Baselin sijainti Sveitsissä aivan Ranskan ja Saksan rajalla tarjoaa loistavan mahdollisuuden vertailevaan kielitieteelliseen tutkimukseen. Helsingin valtti puolestaan on huippututkimus.

– Haluan yhdistää FiDiPro -hankkeeni paikalliseen tutkimukseen ja rakentaa suhteita kahden yliopistoni välillä. Tänä keväänä järjestämme suomalaisille nuorille tutkijoille mahdollisuuden vierailla Baselin yliopistossa ja päinvastoin.

Mondada itse elää erittäin liikkuvaa elämää kahden kiintopisteen välillä. Hän viettää molemmissa kaupungeissa puolet vuodesta, minkä lisäksi kertyy kosolti matkoja ympäri Eurooppaa, Yhdysvaltoja ja Japania.

– Minulle eri maissa eläminen on eräänlaista tutkimusta itsessään!

Professori Lorenza Mondadan tutkimusprojekti on Suomen Akatemian rahoittama ja osa Finland Distinguished Professor Programme (FiDiPro) -ohjelmaa.