Helsingin yliopisto on lanseerannut ensimmäisenä Suomessa tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden teemoihin syventyvän suomen- ja englanninkielisen verkkokurssin. Tutkijoille ja aiheesta kiinnostuneille ammattilaisille tarkoitetun, avoimen ja maksuttoman kurssin tavoitteena on tarjota kattava ymmärrys siitä, kuinka heidän työnsä voi vaikuttaa yhteiskunnassa. Lisäksi kurssi antaa työkaluja vaikuttavuuden edistämiseen.
Verkkokurssi palvelee erityisesti tutkijanuran alkuvaiheessa olevia, mutta myös kokeneemmat tutkijat ja muut aihepiirin parissa työskentelevät ammattilaiset löytävät siitä hyödyllistä tietoa.
Kurssi on kehittynyt asiantuntija Laura Valkeasuon ideasta.
– Olen työskennellyt vaikuttavuusaihepiirin parissa pitkään, ja huomasin, että tutkijat arvostavat selkeää tietoa vaikuttavuuden peruskäsitteistä. Halusin koota kurssin, joka auttaa ymmärtämään vaikuttavuutta, sen monipuolisuutta ja sen eri osa-alueiden merkitystä paremmin, kertoo Valkeasuo.
Vaikuttavuusverkkokurssi sijaitsee DigiCampus-alustalla. Kurssin suorittaminen kestää 3–6 tuntia riippuen osallistujan aiemmasta tietämyksestä ja siitä, kuinka perusteellisesti hän haluaa paneutua aiheeseen.
Kurssilla tuodaan esille esimerkiksi erilaisia rooleja, joita tutkija voi vaikuttavuutta tavoitellessaan ottaa. Laura Valkeasuo muistuttaa kuitenkin, ettei tutkijan tarvitse aktiivisesti vaikuttaa, jotta hänen tutkimuksensa olisi vaikuttavaa.
– Tutkimuksella voi olla vaikutuksia ja vaikuttavuutta ilman aktiivista ”vaikuttamista”. Vaikuttavuusverkkokurssi on ainutlaatuinen mahdollisuus tutkijoille ja alan ammattilaisille syventää heidän ymmärrystään siitä, kuinka heidän työnsä voi vaikuttaa yhteiskunnassa.
Sisältöä Tutkijan verkkokurssiin tutkimuksen vaikuttavuudesta (kirjautuminen) ovat olleet tuottamassa useat asiantuntijat Helsingin ja Tampereen yliopistoista sekä Suomalaisesta Tiedeakatemiasta. Käytännön toteutuksesta ja pedagogisesta osuudesta on vastannut Ixir Verkkokurssit Oy. Kurssia ovat tukeneet Helsingin yliopisto ja Suomalainen Tiedeakatemia. Kurssin järjestäjät käyvät keskustelua kurssin liittämisestä Helsingin yliopiston opetusohjelmaan.