Ujoudesta ei saa rangaista

Opettaja ei palkitse ujoa poikaa.

Leikkiporukkaan lyöttäytyminen ei ole kaikille lapsille, no, lastenleikkiä. Jarruttelu ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tenava tahtoisi mukaan. Etteikö jokainen kaipaisi kaveria. On kardinaalivirhe antaa lapsen jäädä ulkopuoliseksi, varhaiskasvatuksen ja psykologian asiantuntijat arvioivat Tiedekulmassa 4.3. järjestetyssä keskusteluillassa.

— Vetäytyvämmälle lapselle pitää jättää omaa tilaa, mutta silti välillä houkutella mukaan leikkiin, ”kun sua selvästi kiinnostaa tää”, lastentarhanopettaja Elna Veilahti kuvaili.  Noin kolmasosa meistä on biologisilta lähtökohdiltamme sellaisia, että ensireaktio yllätystilanteessa on askel taaksepäin, psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen kertoi.  Temperamenttipiirteet ovat perinnöllisiä.

— Sosiaalisissa yhteyksissä kuvailemme tätä salpautumisreaktiota ujoudeksi. Olennaista on, että ujo löytää hankalalta tuntuviin tilanteisiin omat selviytymiskeinot.

— Lapsi oppii säätelemään reagointitaipumuksiaan, kun häntä auttaa, vahvisti neuropsykologi, dosentti Nina Sajaniemi.

— Lasta pitää siksi altistaa sosiaaliselle hyvälle. Näin hän oppii ohittamaan väistövaiheen ja ottamaan askeleen kohti. Syntyy ratkaisevan tärkeä joukkoon kuulumisen tunne. Laumasta ulos sulkeminen oli evoluutiomme aikaisemmissa vaiheissa miltei kuolemanrangaistus. Ei ihme, että se tuntuu edelleen samalla tapaa pahalta kuin fyysinen kipu. Ujoutta ei kuitenkaan pidä nähdä vain voitettavana ongelmana, puhujatrio painotti. Varovaisuus on viisautta.

— Tutkimuksissa on myös huomattu, että ujot ovat empaattisia ja heidän vastuuntuntonsa kypsyy aiemmin kuin muilla, Keltikangas-Järvinen sanoi. Silti ujoja rangaistaan. Ei niinkään päiväkodeissa, mutta koulumaailmassa, Keltikangas-Järvinen harmittelee. Kurjimmassa asemassa ovat yläasteen ujot pojat.

— Heidän on tutkittu saavan matematiikasta puoli numeroa huonompia ja vieraista kielistä lähes numeron huonompia arvosanoja ujouden takia. He eivät pääse opettajan kanssa sellaiseen vuorovaikutukseen, josta palkittaisiin. Olisi tärkeää levittää temperamenttien ymmärrystä päiväkodeista kouluihin.