Kielenopetuksen järjestäminen on kallista, mutta voisiko puheteknologia tukea maahanmuuttajia kielen oppimisessa? Kysymykseen vastaa dosentti
– Sovelluksemme kartuttaa aloittelevan kielenoppijan sanavarastoa ja arvioi ääntämystä, jolloin oppija kiinnittää alusta lähtien huomiota puheensa ymmärrettävyyteen. Useimmat automaattista puheentunnistusta käyttävät sovellukset tunnistavat kyllä äidinkieltään käyttävien puhetta, mutta lasten ja maahanmuuttajien puheen tunnistuksessa on vielä ollut pulmia, Ylinen sanoo.
Hän on jo aiemmin valmistellut
Tavoitteena toimiva ja mielekäs oppimisväline
Mobiililaitteessa toimiva puhekäyttöliittymä soveltuu eri ikäryhmille ja huomioi myös lukutaidottomat – tai ne, joiden äidinkielen kirjaimisto poikkeaa paljon latinalaisista aakkosista. Ideana on päästä nopeasti kiinni perussanastoon, joka auttaa arjen puhetilanteissa, ja keskittyä suulliseen kielitaitoon.
– Syksyllä testaamme Say it again, kid! -peliä ja sitä, miten puheentunnistus vastaa ihmiskuulijan arviota. Meitä kiinnostaa, miten pelillisyys ja sovelluksen antama palaute vaikuttavat oppimiseen. Sovelluksen tehoa tutkitaan esimerkiksi mittaamalla aivosähkökäyrää ennen ja jälkeen pelaamisen. Oppiminen heijastuu aivovasteisiin, Sari Ylinen kertoo.
– On hienoa, että tämä aihepiiri on huomioitu Tekesin kilpailussa. Pidän maahanmuuttajien kielenoppimista tärkeänä yhteiskunnallisena kysymyksenä, koska kielitaito on väylä työelämään ja sosiaalisiin suhteisiin ja auttaa kotoutumista.
Ylisen hankkeen koko nimi on Technology-enhanced language learning with mobile devices (TELL me). Yhteistyökumppanina hänellä on professori
Hankkeita kaikilta kampuksilta
Challenge Finland -kilpailun tavoitteena on yhdistää suomalaista huippututkimusta ja yritysten tutkimus- ja kehittämistyötä sekä vauhdittaa uusien suomalaisten vientituotteiden ja palvelujen löytämistä.
Helsingin yliopistosta jatkoon päässeissä lääketieteen hankkeissa kehitetään magneettisiin muistimetalleihin perustuvaa mikropumpputeknologiaa sekä pyritään nopeuttamaan lääkkeiden kliinistä testausvaihetta. Lue lisää
Tekesillä on käytettävissään 30 miljoonaa euroa kärkihankerahoitusta Challenge Finland -projektien rahoittamiseen. Ensimmäisen vaiheen ideaprojektit saivat summasta 5,4 miljoonaa euroa.
Challenge Finlandissa jatkoon päässeet Helsingin yliopiston aiheet:
– Päivi Saavalainen / lääketieteellinen tiedekunta – Juho Helaja / matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta – Kati Katina / maatalous-metsätieteellinen tiedekunta – Juha Klefström / lääketieteellinen tiedekunta – Sari Ylinen / käyttäytymistieteellinen tiedekunta – Osmo Mattila / maatalous-metsätieteellinen tiedekunta