Suomalaisilla tasainen suoritus kansainvälisissä kemiakilpailuissa

Suomalaiset lukiolaiset osallistuivat heinäkuun lopussa 6. yhteispohjoismaisiin kemiakilpailuihin (NChO; Kööpenhamina, Tanska) ja 55. kansainvälisiin kemiaolympialaisiin (IChO; Zürich, Sveitsi). Yhteensä 348 osallistujan kilpailussa suomalaisten parhaan tuloksen saavutti pronssimitalillaan Nikolas Juhava.

Kööpenhaminan NChO:ssa (6th Nordic Chemistry Olympiad) suomalaiset olivat keskenään erittäin tasaisia ja saivat kaikki pronssia peräkkäisillä sijoilla 7.–10. Palkitut olivat Ressun lukion Nikolas Juhava, Oulun Laanilan lukion Paulus Pöykkö, Järvenpään lukion Aino Koskinen sekä Töölön yhteiskoulun lukion Severi Sulander

NChO:n kaksi kultaa menivät Ruotsille sekä isäntämaalle Tanskalle. Myös hopeamitaleista kolme jaettiin Tanskalle ja yksi Norjalle. Sekä kansainvälisissä että yhteispohjoismaisissa kilpailuissa jaetaan kultaa 10 %:lle osallistujista, hopeaa 20 %:lle ja pronssia 30 %:lle sekä IChO:ssa vielä kunniamaininnat 10 %:lle.

Suomen joukkue teki tasaväkisen suorituksen myös Zürichin IChO:ssa (55th International Chemistry Olympiad). Vaikka kilpailijoiden pistemäärät olivatkin lähellä toisiaan, ensimmäisen ja viimeisen suomalaisen välille osui tällä kertaa sekä kunniamaininnan että pronssin raja. Yhteensä 348 osallistujan kilpailussa suomalaisten parhaan tuloksen saavutti pronssimitalillaan Nikolas Juhava. Kunniamaininnat jaettiin sijoille 218.–244., joista Paulus Pöykkö oli sijalla 231 ja Aino Koskinen sijalla 235.

Suomen delegaatiossa oli kilpailijoiden lisäksi mukana valmentajat Kjell Knapas (kemian valmennuskoordinaattori), Juulia Talvitie ja Jukka Puumi sekä IChO:ssa etätarkkailijana Miia Mäntymäki, kaikki Helsingin yliopistosta.

Suomen edustajat kansainvälisiin kemiakilpailuihin valitaan kansallisen kilpailun ja jatkovalmennuksen perusteella. Jatkovalmennus käsittää kolme nelipäiväistä valmennusleiriä Helsingin yliopiston kemian osastolla sekä runsaasti kotitehtäviä. Matemaattisten aineiden kilpailutoimintaa pyörittää Suomessa Matemaattisten aineiden opettajien liitto ry., joka rahoittaa toiminnan pääasiassa Opetushallituksen myöntämällä avustuksella. Tänä vuonna toimintaa ovat lisäksi tukeneet Opetusministeriö, Teknologiateollisuuden satavuotissäätiö ja Waldemar von Frenckellin säätiö.