Robotit innostavat ohjelmoimaan

Tulevaisuuden taidot opitaan nykykouluissa. Innokas-verkosto kannustaa opettajia ja oppilaita ideoimaan itse uusia tapoja oppia.

Ylen Tampereen studion käytävillä on viime kuukausien aikana kulkenut paljon innokkaita opettajia ja lapsia uuden Robomestarit-ohjelman kuvaksissa. Helsingin yliopiston johtaman Innokas-verkoston kehittämän Robotiikkaturnauksen pohjalta kehitetyssä tv-formaatissa peruskouluikäiset nuoret rakentavat ja ohjelmoivat robotit eri lajeihin yhdistellen matematiikkaa, fysiikkaa sekä taito- ja taideaineita. Robomestareihin liittyy myös nettisivusto, jossa avataan ohjelmoinnin ja robotiikan yhteyttä arjen toimintaan.

Kahdeksanosaisen Robomestarit-ohjelman esittelyjakso esitetään sunnuntaina 1.4. ja kodit ja koulut voivat kevään edetessä osallistua ohjelmaan erilaisten haasteiden muodossa.

Ohjelmointi on yksi tulevaisuuden taidoista, joiden oppimiseen Innokas-verkosto tarjoaa tukea opettajille ja oppilaille. Tähän liittyen Innokas-verkosto on tehnyt yhteistyötä myös BBC-lähtöisen helppokäyttöisen ohjelmoinnin ja robotiikan työkalun, Micro:bitin kanssa. Innokas-verkosto valikoitui Micro:bit Foundationin yhteistyökumppaniksi suomalaiskoulujen vinkistä.

Innokas kannustaa toimimaan itse

Tulevaisuutta ajatellen oppijan olisi Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhosen mukaan hyvä ainakin ymmärtää digitalisoituvaa yhteiskuntaa ympärillään, oppia työskentelemään yhdessä erilaisissa yhteisöissä, luomaan uutta ja harjoitella ongelmien ratkaisemista.

– Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan oppilaiden on opeteltava näitä laaja-alaisia taitoja koulussa, mutta myös opettajat ovat oppimisen tilanteen edessä. Tähän opettajat tarvitsevat käytännönläheistä ja koulun toimintaan ankkuroitua koulutusta sekä helposti arkeen vietäviä ideoita ja vinkkejä. Innokas-verkoston toiminta pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.

Innokas-verkosto on kehittänyt Innovatiivisen koulun mallin, joka kannustaa oppilaita ja opettajia toimimaan itse innovaatiokasvatuksen periaatteita noudattaen. Innovaatiokasvatus yhdistää käsityö-, tiede- ja taideopetusperinnettä ja teknologiaa monipuolisesti hyödyntävään hauskaan käytännön keksimiseen. Se edustaa itse tekemisen ja kokeilemisen maker-kulttuuria parhaimmillaan. Verkoston toiminnassa on tällä hetkellä mukana 10 aluekoordinaattoria ja yli 600 suomalaista koulua.

Yhteystiedot:

Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen, tiina.korhonen@helsinki.fi