Professori Minna Autio: Tarvitaanko kodeissa enää olohuoneita?

Kotitaloustieteen professoria kiinnostavat kodit ja talous ja niiden kietoutuminen yhteen. Miten esimerkiksi kotoa tehtävä etätyö näkyy kotien muutoksessa?

Kotitaloustiede voi tuoda mieleen oppitunnit, joilla laitettiin ruokaa ja vähän siivoiltiin. Jo muutama minuutti Helsingin yliopiston uuden kotitaloustieteen professorin Minna Aution kanssa pyyhkii mielikuvan mielestä nopeasti.

Aution puheessa vilisevät kestävä kehitys, materiaalivirrat, tietoyhteiskunta ja raha.

— Esimerkiksi kodin ja ansiotyön suhde on erityisen kiinnostava. Yhä useampi työskentelee osittain kotoaan. Miten tämä näkyy kotien käytännöissä ja niiden tilaratkaisuissa? Miten muutosta tulisi huomioida, ja etenkin tutkia? Autio kysyy.

Kaupungeissa ei enää kyläillä kuten ennen, vaan ihmisiä tavataan kahviloissa ja ravintoloissa. Tarvitsemmeko siis samanlaisia olohuoneita kuin kolmekymmentä vuotta sitten?

Toinen vastaava kehitys on kotien muuttuminen yhä yksityisemmiksi.

— Kaupungeissa ei enää kyläillä kuten ennen, vaan ihmisiä tavataan kahviloissa ja ravintoloissa. Onko meillä siis tarvetta samanlaisiin olohuoneisiin kuin kolmekymmentä vuotta sitten?

Kuten oppiaineen nimikin sanoo, kyse on kodeista, resursseista ja taloudesta. Silakkalaatikon opettamisen Autio jättää kollegoilleen.

Taustaltaan Autio on kulutustutkija maatalous- metsätieteellisestä tiedekunnasta. Yksi hänen tärkeimpiä kiinnostuksen kohteitaan on kestävä asuminen eli puurakentaminen asukkaiden näkökulmasta. Autio on aiheeseen perehtyneen KäPy-tutkimusryhmän jäsen.

— Kun ihminen muuttaa uuteen puutaloon, näyttää rakennus aika tyypilliseltä uudisrakennukselta. Niinpä asukas usein olettaa sen vastaavan elementtitaloa, mutta eihän se niin ole, Autio kertoo.

— Puu on orgaanista ainesta, se natisee ja jopa paukkuu. Se on selvästi tullut osalle asukkaista yllätyksenä.

Hyvä kysymys onkin Autiosta se, pitäisikö puu tehdä uusissa taloissa näkyvämmäksi.

— Tällä hetkellä puutaloa on vaikea erottaa vilkaisulla elementtitalosta, mutta pitäisikö puuta korostaa? Toisiko se ihmisten mielikuvat ja asumisen todellisuuden lähemmäs tosiaan?

Autio jatkaa KäPy-tutkimusryhmässä myös uudessa asemassaan. Tiedekunnan ja kampuksen vaihtaminen tarkoittaa silti Autiolle myös näkökulman hienoista muuttamista.

— Täällä opiskelijat ovat tulevia opettajia. Tarkoitukseni olisi pohtia heidän kanssaan, mikä kotitaloudessa on nuorille oleellisinta.

— Koti on paitsi asumista myös rahaa, shoppailua, puhtautta, lepoa, harrastamista ja työntekoa. Meidän täytyy pohtia, mitä näistä nuorille opetamme.