Millaista tulevaisuutta koulussa luodaan?

Koulussa luodaan tulevaisuuden Suomea – ja siitä tulevaisuudesta on monta eri näkemystä. Tästä keskustellaan Helsingin yliopiston Tiedekulman Smart as HEL -sarjan tapahtumassa 26. marraskuuta.

Millainen maailmankuva koulujen opetussuunnitelman taustalla on nyt ja miten se eroaa aiemmista? Onko koulun tehtävä heijastella valtavirran arvoja vai seistä etujoukoissa muuttamassa yhteiskuntaa?

Tämän päivän koulusta ja huomisen Suomesta keskustellaan Tulevaisuus tehdään koulussa -tapahtumassa 26.11. klo 17. Keskustelemassa ovat Helsingin yliopiston maantieteen didaktiikan yliopistonlehtori ja opettajankouluttaja Hannele Cantell, kasvatus- ja kouluhistorian tutkija ja yliopistonlehtori Jari Salminen sekä filosofian ja psykologian opettaja ja opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Arno Kotro. Keskustelua luotsaa Reetta Räty.

– Nykyisessä kehittämispuheessa yhä useammin realiteetit ovat unohtuneet, ja keskenään ristiriitaisia lupauksia heitellään villisti milloin mistäkin ideasta. Tällainen koulun todellisuudesta irtautunut kehittäminen on jopa haitallista koulujen näkökulmasta, Jari Salminen sanoo.

Hannele Cantell näkee, että koulun tulisi vahvistaa globaalia ymmärrystä ja vastuuta ympäristöstä.

– Tämä ei synny ilman empatiaa läheisiämme, mutta myös kaukaisemmilla alueilla eläviä ihmisiä kohtaan. Ehdotan kouluopetuksen keskeiseksi arvotavoitteeksi ”kohtuullisuuden pedagogiikkaa” – sitä, että oppisimme tyytymään vähempään ja löytämään elämän merkityksiä ja onnellisuutta vähemmästä kuin ennen. Tämä on välttämätöntä planeettamme tulevaisuuden kannalta, Cantell sanoo.

Tapahtuma on osa Smart as HEL -ohjelmasarjaa, jossa tutkitaan kiihtyvän digitalisaation ja ihmisen osaamisen rajapintoja. Osallistu tapahtumiin paikan päällä, seuraa livestriimiä tai katso tallenteena. Julkaisemme Smart as HEL -sarjan sisältöjä myös Tiedekulman Youtube-kanavalla ja podcasteina.

Katso koko ohjelma: Smart as HEL 25.11.–5.12.2019