Millainen maailmankuva koulujen opetussuunnitelman taustalla on nyt ja miten se eroaa aiemmista? Onko koulun tehtävä heijastella valtavirran arvoja vai seistä etujoukoissa muuttamassa yhteiskuntaa?
Tämän päivän koulusta ja huomisen Suomesta keskustellaan
– Nykyisessä kehittämispuheessa yhä useammin realiteetit ovat unohtuneet, ja keskenään ristiriitaisia lupauksia heitellään villisti milloin mistäkin ideasta. Tällainen koulun todellisuudesta irtautunut kehittäminen on jopa haitallista koulujen näkökulmasta, Jari Salminen sanoo.
Hannele Cantell näkee, että koulun tulisi vahvistaa globaalia ymmärrystä ja vastuuta ympäristöstä.
– Tämä ei synny ilman empatiaa läheisiämme, mutta myös kaukaisemmilla alueilla eläviä ihmisiä kohtaan. Ehdotan kouluopetuksen keskeiseksi arvotavoitteeksi ”kohtuullisuuden pedagogiikkaa” – sitä, että oppisimme tyytymään vähempään ja löytämään elämän merkityksiä ja onnellisuutta vähemmästä kuin ennen. Tämä on välttämätöntä planeettamme tulevaisuuden kannalta, Cantell sanoo.
Tapahtuma on osa