Leikillisen ja pelillisen oppimisen tutkimukselle omat tilat

Yliopiston pelillisen oppimisen keskuksessa varhaiskasvatuksen tutkijat tekevät yhteistyötä yritysten kanssa. Keskustakampuksella sijaitseva tutkimuslaboratorio aukeaa lapsille tänään 16.9.

Helsingin yliopiston Playful Learning Center (PLC) ja Rovio Learning yhdistivät voimansa uusien varhaiskasvatuksen välineiden kehittämiseksi ja tutkimiseksi. Vasta valmistunut tutkimuslaboratorio sijaitsee käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa Siltavuorenpenkereellä.

– Leikillisen ja pelillisen oppimisen keskuksessa yhdistyy kaksi suomalaista huippuosaamista, pedagogiikka ja peliteollisuus. Keskus tarjoaa mahdollisuuden edistää elinikäistä ja elämänlaajuista oppimista, esi- ja alkuopetuksen professori Kristiina Kumpulainen sanoo.

Keskus on hänen mukaansa pienille lapsille, opettajille, opettajaksi opiskeleville ja yrittäjille tarkoitettu leikkikenttä, joka vastaa moniin esi- ja alkuopetuksen keskeisiin tarpeisiin.

Kuvien, äänien, esitysten, kehonkielen ja muiden viestien monilukutaito on käynyt yhä tärkeämmäksi ja sen osana myös lasten mediataitojen merkitys on kasvanut. Myös ongelmanratkaisutaitojen ja yhteistyökyvyn kehitystä voidaan tukea uusimman teknologian avulla.

Rovion lisäksi yritysyhteistyössä on mukana Samsung, joka lahjoitti keskukseen teknologiaa tableteista videointilaitteisiin. Mukaan on kutsuttu myös lukuisia muita suomalaisia oppimisratkaisujen ja -ympäristöjen kehittäjiä, start up -yrityksistä alkaen. Keskuksen taustarahoittaja on Tekes.

Playful Learning Centerin ja Rovion yhteistyö avataan Siltavuorenpenkereellä tänään 16.9., ja tila pääsee samalla myös ensimmäisten lapsiryhmien testiin.

Helsingin yliopiston Playful Learning Center