Aikaisempien tutkimusten mukaan musiikin harrastaminen tukee lapsen kielenkehitystä. Säännöllinen musiikkiharrastus ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kaikkien lasten saatavilla.
Helsingin yliopiston
Tulosten mukaan muskariin osallistuneiden lasten äänteiden prosessointitaidot ja sanavarasto karttuivat enemmän verrattuna lapsiin, jotka osallistuivat päivähoidon aikana tanssitunneille ja lapsiin, joille ei järjestetty päivähoidossa erillistä harrastustoimintaa.
– Tulokset osoittavat, että vuosia jatkuvalla leikillisellä musiikkitoiminnalla on positiivisia vaikutuksia alle kouluikäisten kielenkehitykseen, sanoo tohtorikoulutettava Tanja Linnavalli Kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä.
– Siksi suosittelemme säännöllisten, ammattilaisten vetämien musiikkituntien sisällyttämistä varhaiskasvatukseen päiväkodeissa ja niiden saavutettavuuden lisäämistä kotihoidossa oleville lapsille.
Tutkimus julkaistiin
FM Tanja Linnavalli
Yhteystiedot:
Alkuperäinen julkaisu:
Linnavalli, Putkinen, Lipsanen, Huotilainen & Tervaniemi:
Uutinen tutkimuksesta on julkaistu Helsingin yliopiston sivuilla 8.6.2018. Sivu on päivitetty 10.1.2019 tiedoilla väitöstutkimuksesta.