Koulussa luottamus voittaa kontrollin 6-0

En minä teille voi kertoa, mitä teidän pitää tehdä! Suomessa kaikki on niin hyvin, sanoo brittiläistä koulujärjestelmää kovin sanoin kritisoinut tutkimus- ja kehittämisjohtaja Daisy Christodoulou ARK Schoolista. Hänen työnsä on kehittää englantilaisten opettajien koulutusta.

Suomen koulujärjestelmän vähäistä kontrollia on kummasteltu monessa maassa vuodesta 2001 alkaen, kun ensimmäiset PISA-tulokset julkistettiin.

– Luottamus edistää oppimista. Haluaisin viedä teiltä luottamuksen ilmapiirin brittiläiseen koulumaailmaan, ennen tutkijan uraansa opettajana työskennellyt Daisy Christodoulou sanoo.

Yhtenä Suomen koulujärjestelmän vahvuutena nostetaan esiin mutkaton kanssakäyminen, joka ulottuu hallinnosta rehtoreihin, opettajiin ja oppilaisiin.  Ylhäältä annetaan ohjeita, mutta hallinnon tehtävänä ei ole valvoa. Briteissä tilanne on erilainen, ja kontrollilla on pitkät perinteet. Christodouloun mukaan Pisa-tutkimuksia seurataan saarivaltiossa tarkkaan lähinnä siksi, että britit pärjäävät niissä huonosti.

Suomalaisten opettajien ammattitaito ja koulutus saavat kehuja brittitutkijalta. Christodouloun mukaan luottamus ja pätevyys kulkevat rinnakkain. Koulutuksen on oltava sillä tasolla, että opettajat voivat kantaa luottamukseen kuuluvan vastuun.

– Koulutuksen pohjaksi tarvitaan tiedettä. Esimerkiksi muistamiseen liittyvä tutkimus kehittyy koko ajan. Tällä on suoraan merkitystä opetukseen ja oppimiseen. Opettajat tarvitsevat tätä tietoa.

Christodouloun tänä vuonna julkaistu kirja Seven Myths About Education on kerännyt kehuja ja herättänyt kritiikkiä. Yksi kirjan keskeisistä ajatuksista on, että oppilaiden tulee yhä opiskella ja oppia myös asiatietoa pelkkien taitojen lisäksi.  Vaikka kaiken voi tarkistaa ja etsiä verkosta, on meidän tiedettävä, mitä etsiä. Siihen tarvitaan asiatiedon oppimista ja opetusta.

Eurooppalainen oppilaitosjohtamisen ja -kehittämisen asiantuntijaverkosto Enirdelmin konferenssi Vantaalla 18.–20. syyskuuta. Pääpuhujina Pasi Sahlberg @pasi_sahlberg ja Daisy Christodoulou @daisychristo. Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian ja Jyväskylän yliopiston sekä Vantaan kaupungin järjestämän konferenssin teemana on ”More Trust, less Control – less Work? Culture of Trust as a Basis of Educational Leadership and School Improvement”.