Koululaisia on yhä vähemmän – onko etäopetus osa tulevaisuuden perusopetusta?

Suomen kuntien väestönkehitys ja nuorisoikäluokkien pieneneminen asettavat haasteita perusopetuksen järjestämiselle. Etäopetus nousee esiin potentiaalisena ratkaisuna, joka voi helpottaa opetuksen saatavuutta.

Helsingin yliopiston tutkijat selvittivät kunnallisten toimijoiden näkemyksiä paikallisten olosuhteiden vaikutuksista perusopetuksen järjestämiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin erilaisia käytössä olevia tai kuviteltavissa olevia koulutuksen järjestämisen tapoja. 

Tutkimuksessa tarkasteltiin viittä erilaista kuntaa. Siihen osallistui 22 haastateltavaa: sivistysjohtajia, peruskoulujen rehtoreita, peruskoulujen opettajia sekä kuntapäättäjiä.

Liikkuminen, oppilaiden majoittaminen ja etäyhteydet ratkaisuina

– Negatiivinen väestönkehitys on väistämätön tosiasia valtaosassa Suomen kuntia ainakin 2040-luvulle asti. Nuorisoikäluokkien pieneneminen on yksi keskeisimmistä perusopetuksen järjestämiseen  vaikuttavista tekijöistä, sanoo koulutussosiologian professori Janne Varjo Helsingin yliopistosta.

Kunnat reagoivat paikallisten olosuhteiden muutoksiin erilaisilla perusopetuksen järjestämisen käytännöillä, joilla pyritään vastaamaan perusopetuksen saatavuuden ja saavutettavuuden haasteisiin.

Oppilaiden ja opettajien liikuttaminen paikasta toiseen, koulutuksen järjestäjien välinen yhteistyö, yhdysluokkaopetus ja viime kädessä oppilaiden majoittaminen ovat keinoja pyrkiä toteuttamaan perusopetusta perinteisenä lähiopetuksena. Etäyhteyksien hyödyntäminen perusopetuksessa antaa kunnille lisää keinoja opetuksen järjestämiseen.

Etäopetus voisi auttaa haastavien välimatkojen alueilla

Etäopetuksen mahdollisuudet kiinnittyvät erityisesti pitkiin välimatkoihin liittyvien ongelmien minimointiin: osaamisen ja resurssien jakamiseen ilman oppilaiden tai opettajien fyysisten siirtymien rasitteita sekä rajoitteita. Etäopetus on myös luonteva ratkaisu järjestää esimerkiksi harvinaisten kielten ja katsomusaineiden opetusta.

Etäopetuksen kehittämiseen liittyy konkreettisia koulun tasolla ratkaistavia kysymyksiä. Ne koskevat tyypillisesti teknisiä ratkaisuja sekä opetuksen järjestämisen ja koulutyön organisoinnin haasteita. 

– Nykyiset lähiopetuksen järjestämisen näkökulmasta suunnitellut kansalliset ohjausmekanismit kuten lainsäädäntö ja rahoitus tunnistavat huonosti etäopetuksen järjestämisen erityisiä kysymyksiä.

Tutkimusraportin tuloksia käsitellään tiistaina 18.3. järjestettävässä tilaisuudessa. Tilaisuudessa asiantuntijapaneeli keskustelee perusopetuksen järjestämisen tavoista.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautuminen

Lue tutkimusraportti täältä

Lisätietoja