Koulujen tulevaisuus ruodittavana SuomiAreenalla

Yliopistolla moni kasvatustieteilijä ja psykologi miettii työkseen tulevaisuuden koulua. Tervetuloa Porin SuomiAreenaan keskustelemaan siitä, miltä seuraavien vuosikymmenten luokkahuoneet näyttävät ja mikä oppimisen innon syttymisessä on tärkeintä.

Helsingin yliopisto osallistuu SuomiAreena -tapahtumaan esittelemällä opetukseen ja tulevaisuuden oppimiseen liittyvää tutkimustaan Porissa ensi viikolla.

Näkyvimmin yliopisto on läsnä Porin Kauppatorille tuoduissa oppimiskonteissa, joissa yleisö voi 15.7.‒17.7. keskustella Tiedevarteissa tutkijoiden kanssa, osallistua työpajoihin ja napata mukaan Yliopisto-lehden.

Digioppiminen ei ole vain digilaitteita

Tutkijanäkemyksiä koulun ja oppimisen tulevaisuudesta on koottu Opin tiet -lehdeksi, joka julkaistaan SuomiAreenan aikana. Aiheeseen syvennytään muun muassa Tulevaisuuden lukujärjestys -paneelissa.

Tilaisuudessa hahmotellaan sitä, millaista tulevaisuuden oppiminen on ja miten se näkyy koulussa: Oppiiko leikkimällä? Mitä digioppiminen tarkoittaa ja miksi pelkät tuliterät koneet eivät riitä sen toteutumiseen? Saavatko myös vuoden 2025 koululaiset tasapuolisesti eväitä elämään? Miten oppilaiden mielenkiinto herätetään ja miksi opettajien pitää viedä oppilaat koulusta ulos?

Yliopistolaisista lavalla ovat kasvatustieteen professorit Kristiina Kumpulainen ja Leena Krokfors sekä kognitiivisen aivotutkimuksen yksikön johtaja Mari Tervaniemi, jotka keskustelevat Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemen ja kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumalan kanssa.

Tervetuloa, nähdään Porissa! Seuraa oppimiskeskusteluja myös sosiaalisessa mediassa, #helsinkiuni375 ja #suomiareena.

Lue lisää: 375-vuotias esittäytyy SuomiAreenassa

Tulevaisuuden lukujärjestys – miten oppiminen muuttuu? -paneeli 5.7. klo 10.30 Puuvillan puistossa