Kasvatustieteet 23. QS-rankingissa 2020 – sijoitus parani jo kolmannen kerran peräkkäin

Helsingin yliopiston kasvatustieteet sijoittui sijalle 23 tuoreessa QS World University by Subject 2020 oppiainekohtaisessa yliopistovertailussa. Parannusta vuoden 2019 vertailuun on seitsemän sijaa.

Tiedekunnan dekaanin Johanna Mäkelän ja tutkimuksesta vastaavan varadekaanin Mirjam Kallandin mukaan tuore sijoitus on osoitus siitä, että tiedekunnan maine, tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus ovat kansainvälisesti korkealla tasolla.

– Tulos innostaa meitä kehittämään tiedekuntaa edelleen kohti maailman kärkeä. Tavoite on olla kymmenen parhaan joukossa vuonna 2030. Tavoite ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, sillä kehitämme tutkimuksen ja opetuksen laatua jatkuvasti, toteaa Mirjam Kalland.

Pohjoismaisista yliopistoista HY oli paras ja eurooppalaisista yliopistoista HY oli sijalla viisi edellään vain Englannin mahtiyliopistot University College London, Oxford, Cambridge ja Edinburgh.

Arviointi koostuu neljästä erikseen pisteytetystä aiheesta: akateeminen maine, työnantajamaine, julkaisukohtaiset sitaatiot ja H-indeksi. Näitä tekijöitä painotetaan kokonaisarviossa alakohtaisin kriteerein