HY+ johtamaan Suomen ja EU:n rahoittamaa koulutussektorin projektia Nepalissa

Projekti keskittyy opettajankoulutuksen ja opettajien täydennyskoulutuksen kehittämiseen, kuten opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien ja –materiaalien parantamiseen ja opettajien ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin. Projektissa kiinnitetään erityistä huomiota tasa-arvoon ja inkluusioon koulutuksessa.

Suomalainen HY+:n johtama konsortio, johon kuuluvat Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta, Hämeen Ammattikorkeakoulu HAMK ja Kirkon Ulkomaanapu on voittanut Suomen ulkoministeriön järjestämän tarjouskilpailun Nepalin koulutussektorin tukemisesta. Projekti on nimeltään ”TECSES - Technical Support Cooperation to School Education Sector in Nepal in 2023-2027”. TECSES-projekti tukee Nepalin opetussektorin sektoriohjelmaa SESPiä (Nepal School Education Sector Plan), joka on Nepalin hallituksen ja avunantajien yhdessä rahoittama koko kouluopetusta kattava ohjelma.

TECSES-projektia rahoittavat Suomen ulkoministeriö ja Euroopan unioni, kumpikin viidellä miljoonalla eurolla. Projekti käynnistyy kesäkuussa 2024 ja sen kokonaiskesto on viisi vuotta.

Kansallisella tasolla projekti tukee opettajankoulutuksen kehittämistä ja vakiinnuttamista yhteistyössä opetusministeriön (MoEST) ja yliopistojen kanssa. Toteutus provinssi-, paikallis- ja koulutasolla tukee opetuksen ja oppimisen laatua, tasa-arvoa ja inkluusiota kolmessa Nepalin provinssissa, joissa oppimistulokset ovat olleet vuosia maan keskitason alapuolella: Karnalissa, Sudurpashchimissa ja Madheshissa. Projektin tekninen tuki keskittyy opettajankoulutuksen ja opettajien täydennyskoulutuksen kehittämiseen, kuten opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien ja –materiaalien parantamiseen ja opettajien ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin. Projektissa kiinnitetään erityistä huomiota tasa-arvoon ja inkluusioon koulutuksessa.

Suomella ja Nepalilla on pitkäaikaiset suhteet, jotka ovat painottuneet kehitysyhteistyöhön. Suomi on tukenut Nepalia 1980-luvulta saakka muun muassa metsätaloudessa, vesihuollossa, sanitaation ja hygienian parantamisessa sekä opetusalalla. Suomi edistää yhdessä muiden avunantajien kanssa Nepalin pyrkimyksiä saavuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteet sekä nousta kehittyvien maiden joukkoon lähivuosina. Koulutussektorin yhteistyö Suomen ja Nepalin välillä tukee opettajankoulutuksen parantamista Nepalissa.

"Olemme erittäin iloisia, kun voimme osallistua tähän hienoon projektiin,” sanoo varadekaani Arto Kallioniemi Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta. “Laaja-alainen yhteistyö Nepalin kanssa avaa meille hienon mahdollisuuden kehittää maan opettajankoulutusta ja luoda uskoa tulevaisuuteen sekä koulutuksen merkitykseen."

”Alkava teknisen tuen hanke on suurin ulkoministeriön rahoittama hanke opetussektorilla koskaan. Nepalissa on valtava tarve koulutetuista opettajista, joten TECSES-hanke on täysin maan tarpeita vastaava. Myös Nepalin opetusministeriö odottaa innolla hankkeen käynnistymistä ja kaikki osapuolet olemme valmiita yhteistyöhön,” kertoo Tuovi Leppänen, Suomen Kathmandun-suurlähetystön opetussektorin erityisasiantuntija.

“Meille on suuri kunnia saada johtaa TECSES-projektia ja työskennellä Nepalin opetussektorin kehittämisen eteen yhdessä konsortiomme kanssa. Yhteistyö Suomen ulkoministeriön ja EU:n kanssa vahvistaa yhteistä sitoutumistamme koulutuksen tasa-arvon edistämiseksi,” HY+:n toimitusjohtaja Kimmo Kärpijoki sanoo.

Projekti toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Nepalin opetus-, tiede- ja teknologiaministeriön sekä keskeisten sidosryhmien, kuten opetusministeriön virastojen, yliopistojen, järjestöjen ja rahoittajien sekä kuntien ja paikallishallinnon kanssa.

Lisätietoja projektista antaa Lead Expert Riikka Hälikkä riikka.halikka@hyplus.fi, +358 50 376 8408.