Elämyksiä ja oppimiskokemuksia yhdistetyn todellisuuden avulla

MIRACLE-tutkimushankkeen seminaari järjestetään keskiviikkona 5.4.2017 klo 13 – 15.30 Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa osoitteessa Siltavuorenpenger 10.

Kaksivuotisessa MIRACLE-tutkimushankkeessa on tutkittu lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) soveltamista kulttuurimatkailuun ja oppimiseen. Lisätyn todellisuuden avulla voi vaikkapa päästä itse mukaan vanhoihin valokuviin, tavata Mikael Agricolan Turun tuomiokirkossa, kokeilla tiehöylän ajamista tai oppia, miten siivet kannattavat lentokonetta. Virtuaalitodellisuus vie käyttäjänsä melkein minne tahansa, vaikka vierailulle tilaan, jota ei enää ole edes olemassa.

MIRACLE-hankkeessa on tutkittu erityisesti sovellusten kustannustehokasta tuotantoa, jossa eri alojen osaajat toimivat yhteistyössä. Tavoitteena on mahdollistaa myös pienemmille toimijoille uusien elämysten tarjoaminen, kun kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta kovenee.

– Hankkeen yhteydessä on muun muassa toteutettu Turun tuomiokirkossa toimiva sovellus, joka vie vierailijan 1500-luvulle, tutustuttaa hänet Mikael Agricolaan ja hänen aikalaisiinsa, sekä näyttää miten luterilainen reformaatio vaikutti ihmisten elämään Turussa. Sovelluksen tekemiseen on osallistunut monien eri alojen taitajia, ja se tarjoaa nyt elämyksiä tuomiokirkossa käyville turisteille ja koululaisille, kertoo MIRACLE-hankkeen vastuullinen johtaja, erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Tulevaisuuden Teknologioiden laitoksesta.

– Uuden teknologian avulla näkymättömän voi tehdä havaittavaksi. Tällöin vaikea, abstrakti aihe muuttuu konkreettiseksi. Se edistää ymmärtämistä ja oppimista, toteaa tiedekeskuspedagogiikan tutkimusjohtaja, professori Hannu Salmi Helsingin yliopistosta.

– Digitalisuuden ja todellisen yhdistelmä soveltuu uusimman tutkimuksen mukaan erityisesti koulussa muutoin heikommin menestyville oppilaille. He kurovat umpeen osaamiskuilua muihin nähden ainakin luonnontieteiden opetuksessa. Toisaalta myös koulussa hyvin menestyvät oppilaat saavat lisähaastetta ja laatua oppimiseensa, Salmi jatkaa.

MIRACLE-hankkeessa on tehty tutkimusta Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston, Turun yliopiston ja VTT:n tutkijavoimin. Päärahoittajana on ollut Tekes, ja lisäksi hankkeeseen on osallistunut 19 yritystä ja julkista yksikköä.

Hankkeen seminaarissa esitellään useita pilottisovelluksia, joissa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta on sovellettu erilaisiin kohteisiin. Tilaisuudessa esitellään myös tutkimustuloksista ja kokemuksista koottu käsikirja. Sen tarkoituksena on opastaa museoita ja muita kulttuuritoimijoita, jotka haluavat virtuaalisia elämyksiä rikastuttamaan ohjelmaansa. Käsikirja toimii myös tukena sovellusten tuotantohankkeissa.

Tervetuloa!

Lisätietoja: