Digitalisaatio tuo tasa-arvoa kouluihin

Digitalisaatiolla voidaan lisätä oppilaiden tasa-arvoa, uskoivat kaikki panelistit yliopiston järjestämässä keskustelussa SuomiAreenalla Porissa tänään.

Koulu voi varmistaa, että kaikilla oppilailla on tasa-arvoiset mahdollisuudet päästä digiympäristöön. Opettajankoulutuksen professori Leena Krokfors pitää digitalisaation hyvänä puolena sitä, että lapset voivat oppia kokeilemalla. Myös Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi katsoo, että digitaalinen oppimisympäristö antaa oppilaille uudenlaisia valmiuksia.

Digitalisaatio nakertaa opettajien auktoriteettia

Opettajan rooli on olennainen myös digiajan koulussa. Ei ole yhtä ainoaa tapaa oppia, mutta hyvä opettaja haastaa kaikki oppilaat oppimaan.

Uhkana on, etteivät opettajat pysy digikehityksessä mukana. Joissain kouluissa oppilaat opettavat opettajia käyttämään laitteita ja sovelluksia. Opettajan auktoriteettiasema muuttuu nykyistä vastavuoroisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi, mitä joidenkin opettajien voi olla vaikea hyväksyä.

– Vaikka digitalisaatio on yleisesti haaste opettajille, kouluissa on jo nyt paljon diginatiiveja opettajia, Leena Krokfors muistutti.

Kaius Niemi pohti, heikkeneekö lasten ja nuorten kyky lukea pitkiä tekstejä, kun he tottuvat digimaailman tiiviisiin ilmauksiin. Tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi vahvisti, että digitalisaatio voi tehdä lapsista kärsimättömiä. Virtuaalimaailmassa vastuksen tullessa eteen voi ongelmanratkaisun sijaan siirtyä helposti sovelluksesta toiseen. Tervaniemi muistuttaa, että oppilaiden on tärkeää oppia myös puurtamaan.

Sisältö ensin, teknologia sitten

Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala muistutti, että hallitusohjelmassa on lupaus lisärahoituksesta digitalisaation edistämiseksi. Hän ja muutkin panelistit painottivat, ettei digitalisaatio saa tapahtua laitteiden ehdoilla. Sisällön on oltava etusijalla. Siksi koulut pitäisi ottaa mukaan suunnitteluun jo silloin, kun koulun tiloja ja teknologiaa suunnitellaan.

Helsingin yliopisto järjesti Tulevaisuuden lukujärjestys – miten oppiminen muuttuu -paneelin SuomiAreenalla Porissa. Keskustelun juonsi HYY:n pääsihteeri Katri Korolainen.

Helsingin yliopiston oppimisen tutkijat uudistaisivat opetusta reippaasti. Kyytiä saavat ainakin luokkahuoneet, oppikirjat ja faktatietojen pänttääminen. Lue tästä tutkijoiden neljä teesiä.

Helsingin yliopisto SuomiAreenalla