Avoimet yliopisto-opinnot auttavat toisen asteen opiskelijoita löytämään mieluisan opintopolun

Korkeakoulujen ja toisen asteen yhteistyö laajenee. Lukiolaisten lisäksi nyt myös ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat pääsevät kokeilemaan Helsingin yliopiston opintoja.

Pitäisikö toisen asteen opiskelijoilla olla rauha testailla eri alavaihtoehtoja ennen kuin on lopullisten valintojen aika? Helpottuisiko opintopolun suunnittelu, jos maistiaisia korkeakouluopinnoista olisi tarjolla jo toisen asteen aikana?

Näiden ajatusten pohjalta Helsingin yliopiston Avoin yliopisto alkoi keväällä 2019 tiivistää yhteistyötään toisen asteen oppilaitosten kanssa, ja tienraivaajakumppaniksi löydettiin Vantaan kaupunki.

Vauhtia yhteistyön laajentamiseen antoi myös syksyllä 2019 voimaan tullut uusi lukiolaki, jonka tavoitteena oli sujuvampi siirtymä lukio-opinnoista korkeakouluihin.

Maksuttomia maistiaisia eri tieteistä

Yhteistyön ytimessä on periaate, että Avoimen yliopiston tarjoamat yliopisto-opinnot ovat toisen asteen opiskelijoille maksuttomia. Kustannuksista huolehtii joko yhteistyölukio, kaupunki tai kunta. Kesällä 2021 Helsingin yliopiston kaikki tutustumiskurssit muutettiin maksuttomiksi, jotta kuka tahansa pääsee tutustumaan opintoihin matalalla kynnyksellä.

Toisen asteen opiskelijoiden kuormitusta ei haluttu lisätä, vaan he saavat tekemistään opinnoista kaksoishyödyn. Opinnot hyväksytään kurssisuorituksiksi toisen asteen tutkintoon, minkä lisäksi suoritusmerkinnät jäävät odottamaan yliopiston opintorekisteriin, josta ne siirtyvät aikanaan osaksi Helsingin yliopistossa suoritettavaa tutkintoa.

Kurkistus yliopistoon

– Tiede ja oppiminen kuuluvat kaikille, Helsingin yliopiston opetuksen toimialan kehitysjohtaja Susanna Niinistö-Sivuranta painottaa yliopiston strategian hengessä.

– Me haluamme tarjota mahdollisuuksia kurkistaa tieteen tekemiseen ja oppimisen maailmaan yliopistossa. Samalla aukeaa uusia yhteistyön mahdollisuuksia kaupunkikumppaneidemme kanssa. Esimerkiksi Espoon kanssa meillä on takana jo pitkäaikainen yhteistyö.

Tällä hetkellä Avoimella yliopistolla on kumppaneinaan 49 lukiota ja toisen asteen oppilaitosta kuten Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien lukiot sekä uutena tulokkaana Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.

Jokaiselle löytyy sopiva reitti

Omnia tekee pioneerityötä tarjotessaan Avoimen yliopiston opintoja kaikille toisen asteen opiskelijoille — sekä aikuislukiolaisille että ammatilliselle puolelle. Yhteistyön perinteet ulottuvat kauas: Omnian puitteissa toimivan Espoon työväenopiston opetusohjelmaan on kuulunut Avoimen yliopiston opintoja jo 50-vuoden ajan.

– Omnia haluaa olla vahvistamassa jatkuvan ja elinikäisen oppimisen tavoitetta Suomessa, kuntayhtymän johtaja Tuula Antola sanoo.

Yhteistyö vahvistavaa toisen asteen ja korkeakoulujen yhteistä roolia Suomen koulutustason nostamisessa ja työllisyyden edistämisessä, Antola arvioi.

– Yhteistyö on meille mieluista myös siksi, että Omnia panostaa erityisesti oppijoiden yksilöllisiin opintopolkuihin. Me haluamme mahdollistaa joustavat siirtymät toisen asteen opinnoista työhön tai opintoihin.

Myös Susanna Niinistö-Sivuranta korostaa yksilöllisten opintopolkujen merkitystä.

– Yliopistojen ja toisen asteen oppilaitosten yhteistyötä täytyy edelleen kehittää ja tiivistää. Jokaiselle nuorelle aukeava tulevaisuuspolku on tärkeä, ja nämä polut voivat olla hyvin erilaisia.

Epävarma maailma kaipaa monenlaisia osaajia

Yhteisten tavoitteiden lisäksi yhteistyökumppanit jakavat myös arvomaailman.

– Me Omniassa uskomme, että jokaisella kyky ja halu oppia. Tämä arvolause kannattelee meidän yhteistyötämme Avoimen yliopiston kanssa, Tuula Antola sanoo.

Toisen asteen ja korkeakoulujen yhteistyöllä panostetaan tulevaisuuteen hyvin konkreettisesti.

– Epävarmassa maailmassa juuri koulutus ja osaaminen, tiede ja tutkimus ovat asioita, joilla ponnistamme eteenpäin, Susanna Niinistö-Sivuranta määrittelee.

– Tulevaisuus tarvitsee erilaisia osaajia, joten on tärkeää, että yliopisto-opinnot ovat avoinna myös ammatillisella väylällä. Yliopisto-opintoja suorittaessa voi syttyä ajatus uudesta, erilaisesta polusta tulevaisuuteen.

Tutustu yliopisto-opintoihin

Kaikille maksuttomat kurssit

Helsingin yliopiston ja toisen asteen yhteistyömuodot

Haluatko tehdä opetusyhteistyötä Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston kanssa?