Arja Kaasinen ideoi Suomen lasten metsäretkipäivän

Kasvatustieteilijä Arja Kaasinen innostaa lapsia ja aikuisia entistä tiivimpään luontosuhteeseen.

Edes kaikissa päiväkodeissa ja kouluissa ei tehdä enää metsäretkiä. Lasten lajientunnistamistaidot ovat huonontuneet, biologian didaktiikan yliopistonlehtori Arja Kaasinen huomasi muutama vuosi sitten.

Maaseudulla kasvaneelle Kaasiselle tämä oli yllätys.

— Luontosuhde ei synny pelkästään kirjoja lukemalla tai elokuvia katsomalla. On päästävä konkreettisesti luonnon keskelle.

Kaasinen on todennut tutkimuksissaan, että metsäretkillä on paljon positiivisia vaikutuksia, myös kouluissa: metsässä oleilu parantaa lapsen terveyttä ja auttaa oppimisessa. Luonnossa vietetty aika tuottaa myös hyvää oloa ja iloa, jota voi jakaa toisten kanssa.

Metsä on avainasemassa

Opettajiksi opiskelevia kouluttava Kaasinen perusti vuonna 2016 Suomen lasten metsäpäivä -tapahtuman. Ideana on, että jokainen pääsisi metsäretkelle edes kerran lapsuutensa aikana.

Tapahtumapäivä järjestetään kerran vuodessa. Silloin vanhempia, opettajia ja muita lasten kasvattajia kannustetaan viemään kaikenikäisiä lapsia metsään.

— Paras aika luontosuhteen syntymiselle on lapsuus. Nyt kun ilmastonmuutos koskettaa kaikkia, metsä on avainasemassa. Kun nuorella on kontakti ympäröivään luontoon, hän voi myös paremmin toimia luonnon puolesta.

Presidentti osallistui retkelle

Tapahtuman verkkosivulla on ohjeita, joiden avulla metsäretkiä voi toteuttaa kaikkina vuodenaikoina. Jos kaipaa oleilun oheen toiminnallisuutta, retken voi toteuttaa vaikka näin: ensin lapset havainnoivat, mitä värisävyjä he näkevät metsässä. Sen jälkeen he voivat koota tuoksupurkkeja kasveista.

— Reitillä tunnistetaan opettajan johdolla kasveja, perhosia ja lintuja. Lopuksi kuunnellaan metsän ääniä.

Tällaiselle retkelle osallistui viime keväänä tapahtuman suojelija, presidentti Sauli Niinistö. Luultavasti mieleen painuneen metsäkävelyn ansiosta Arja Kaasinen sai kutsun presidentin itsenäisyyspäivän juhliin. Kasvatustieteilijän luontoaiheinen asu teki vaikutuksen esimerkiksi Ilta-Sanomiin, joka poimi Kaasisen ”Linnan tuntemattomien kaunottarien” kuvakavalkadiin.

Suomen lasten metsäretkipäivää vietetään neljättä kertaa 23.5. Tapahtumaan ottavat osaa päiväkodit, koulut ja perheet ympäri Suomea.

Kuka nyt -haastattelu on ilmestynyt Yliopisto-lehdessä Y/04/19.