Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2024.
Ihmisten henkisyys, hengellisyys ja uskomistavat yksilöllistyvät.
— Elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetusryhmät ovat hyvin heterogeenisia, eivätkä oppilaat välttämättä identifioi itseään opetettavan katsomuksen mukaisesti, Helsingin normaalilyseon lehtori
Perinteinen jako et:n ja uskonnon lukijoihin ei ehkä olekaan enää paras tapa opettaa.
— Alaluokan oppilaille erotteleva malli on usein hämmentävä. Lapset eivät käsitä, miksi jotakin ystävyyden asiaa opetellaan eri ryhmiin jaoteltuina.
— Yhteissisältöjä opetetaan ensimmäisellä, viidennellä ja kuudennella luokalla. Muilla luokka-asteilla syvennetään eri katsomusten omia sisältöjä.
Opetusta on annettu nyt vuoden ajan, ja palaute on Lipiäisen mukaan ollut hyvin myönteistä.
— Yhdistetyn opetuksen on koettu palvelevan paremmin muun muassa lasten ryhmäytymistä ja toisen kunnioittavan kohtaamisen harjoittelua.
Osittain yhdistetyn katsomusaineiden opetuksen hanke
Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.