Yliopistolle 48 miljoonaa euroa varainhankintakampanjassa

Lääketiede ja opettajankoulutus keräsivät eniten lahjoituksia.

Helsingin yliopisto on saanut Tekoja maailman parhaaksi -varainhankintakampanjansa aikana lahjoituksia yhteensä noin 48 miljoonaa euroa, joista vastinrahakelpoisten lahjoitusten osuus on noin 35 miljoonaa euroa.

Koulutusaloista eniten vastinrahalahjoituksia keräsivät lääketiede noin 6 miljoonaa euroa ja opettajankoulutus noin 9 miljoonaa euroa. Lopullinen vastinrahakampanjan tuottama euromäärä selviää myöhemmin tänä vuonna, kun valtion vastinrahan suuruus julkistetaan.

Lahjoittajia oli Tekoja maailman parhaaksi -kampanjassa yli tuhat. Lahjoituksista hieman yli puolet tuli säätiöiltä, vajaa kolmannes yksityishenkilöiltä ja reilu viidennes yrityksiltä ja muulta yksityiseltä sektorilta.

Kansleri Thomas Wilhelmsson kiittää kaikkia lahjoittajia yliopiston saamasta tuesta.

– Jokainen lahjoitus on meille hyvin tärkeä. Haluan kiittää kaikkia lahjoittajia ja muita mukana olleita, joiden ansiosta Helsingin yliopisto pystyy jatkossakin kehittämään tutkimustaan ja opetustaan korkealla kansainvälisellä tasolla. Vaikka vastinrahakampanja nyt päättyykin, jatkuu Helsingin yliopiston varainhankinta. Myös lahjoitusten verovähennysoikeus jatkuu edelleen.

Lahjoitusvarojen tuottoa jaetaan Helsingin yliopistossa vuosittain useita miljoonia euroja yliopiston tutkimushankkeille sekä rahoitetaan yli sadan professorin ja muun asiantuntijan työtä. Lisäksi yliopiston lahjoitusrahastoista jaetaan vuosittain yli 600 000 euroa apurahoina ja palkintoina eri alojen tutkijoille, opiskelijoille ja tutkimushankkeille.

Lue lisää lahjoittamisesta

Lisätietoja: