Yliopisto sai palkinnon kansainvälistymisestä

Tapa nivoa kansainvälistyminen osaksi kaikkea toimintaa toi yliopistolle palkinnon innovatiivisesta kansainvälisyydestä. Toista kertaa jaettava palkinto luovutettiin Helsingin yliopistolle Istanbulissa 11. syyskuuta.

Helsingin yliopisto on saanut eurooppalaisen kansainvälisen koulutuksen järjestön EAIEn palkinnon yliopiston innovatiivisesta kansainvälistymisestä. Perusteluissaan järjestö kehuu yliopistoa edelläkävijäksi kansainvälistymisen valtavirtaistamisessa.

Valtavirtaistaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että yliopistossa ei ole erillistä kansainvälisten asioiden yksikköä tai toimintaohjelmaa. Sen sijaan kansainvälisyys on mukana opetuksessa, tutkimuksessa sekä niitä tukevissa toiminnoissa, esimerkiksi opinto- ja henkilöstöhallinnon perustyössä.  Tällainen toimintamalli ei ole maailman korkeakouluissa vielä kovin yleinen, sillä EAIE toteaa Helsingin yliopiston olevan muita instituutioita askelen edellä.

– Kansainvälisyys on viime vuosina normalisoitunut ja tullut yhä enemmän osaksi muuta toimintaa. Vaikka kansainvälistä työtä tekevät toimivat eri yksiköissä, ei kansainvälinen toiminta ole yliopistossa hajallaan, korostaa yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen.

Maailma muuttuu, niin yliopistokin

Tunnustuksesta huolimatta yliopistolla ei ole Laitisen mukaan varaa jäädä lepäämään laakereillaan, vaan kansainvälisyyden valtavirtaistamista on jatkettava edelleen joka puolella.

– Palkinto on tunnustus tähän asti tehdystä hyvästä työstä, mutta samalla se on haaste jatkoa varten. Maailma muuttuu ympärillä, ja yliopisto on valmiimpi vastaamaan muutokseen, kun kansainvälisyys läpäisee koko organisaation. Erityisesti soisin, että kansainvälistyminen leviäisi nykyistä laajemmin myös tiedekuntahallinnossa, Laitinen toteaa.

EAIE on vuonna 1989 perustettu korkeakoulutuksen kansainvälistymistä edistävä järjestö.