Yliopisto julkisti vaalitavoitteensa

Maan kattava, aloittainen korkeakoulujen arviointi on yksi yliopiston eduskuntavaalitavoitteista. Puoluejohtajat keskustelevat ensi viikolla yliopistolla koulutuksen tulevaisuudesta ja Euroopasta.

Yliopistojen resurssit pitäisi turvata. Tutkimuksen kansainvälistymistä tulisi helpottaa. Yliopistojen keskinäinen roolijako tulisi ottaa avoimeen keskusteluun.

Suunnilleen näin voisi tiivistää Helsingin yliopiston vaalitavoitteet eduskuntavaaleissa 2015. Yhdeksän kohdan tavoitelista julkistettiin aiemmin maaliskuussa.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kolan mukaan yliopisto ajaa tavoitteitaan tapaamalla poliitikkoja ja tuomalla sanomaansa esiin mediassa.

– Olemme kanslerin kanssa tavanneet alkuvuonna keskustan, kokoomuksen ja SDP:n puoluejohtoa ja Timo Soinin tapasin jo viime vuoden puolella, Kola kertoo.

Yliopiston tavoitteista keskustellaan myös 18.3 yliopistolla järjestettävässä vaalipaneelissa, johon ovat lupautuneet puoluejohtajat Juha Sipilää lukuun ottamatta. Yliopiston ja yliopiston alumniyhdistyksen kumppaneina tilaisuuden järjestäjiä ovat Aalto-yliopisto, Eurooppalainen Suomi ry ja Euroopan komission Suomen-edustusto.

Yliopistot erikoistumaan

Päivää myöhemmin yliopistolla järjestävät oman paneelinsa Professoriliitto, Tieteentekijöiden liitto ja Suomen yliopistot UNIFI ry. Vaalikeskustelujen eri järjestäjien toiveet puolueille ovat pitkälti samoja. Erojakin silti löytyy.

Yksi niistä on Helsingin yliopiston toive kaikissa Suomen korkeakouluissa aloittain tehtävästä laatuarvioinnista.

– Suomen Akatemia vertailee jo tutkimusta, mutta meidän mielestämme olisi perusteltua tehdä vastaava selvitys myös opetuksesta, rehtori Kola sanoo ja toivoo tarkasteluun rohkeaa otetta.

Arvioinnilla voitaisiin tukea yliopiston toista tavoitetta, yliopistojen entistä selvempää profiloitumista.

– Meillä tehdään paljon samoja asioita pienissä yksiköissä. Voisi olla perusteltua etsiä korkeakoulujen vahvuuksia ja keskittyä niihin.

Helsingin yliopiston erityisenä tulevaisuuden vahvuutena Kola näkisi mielellään tohtorivaiheen koulutuksen.

Puolueet myötämielisiä

Poliitikkojen suhtautuminen tieteeseen ja yliopistokoulutukseen on Kolan mukaan pääosin myönteistä. Painotuseroja löytyy lähinnä siinä, miten yliopistoverkkoa halutaan tukea.

– Kenellekään on tuskin yllätys, että keskusta painottaa enemmän koko Suomen näkökulmaa kuin pääkaupunkiseutua, Kola muotoilee.

Yliopiston eduskuntavaalitavoitteet

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston vaalipaneeli yliopiston suuressa juhlasalissa 18.3.

Professoriliiton, Tieteentekijöiden liiton ja UNIFI ry:n vaalipaneeli yliopiston pienessä juhlasalissa 19.3.