Vuoden kansainvälisen opettajan tunnustus tanskan opettajalle

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta palkitsi pohjoismaista kirjallisuutta ja tanskan kieltä opettavan Claus Elholm Andersenin eilen vietetyssä kansainvälisessä juhlassa.

Kolme vuotta sitten Claus Elholm Andersen jätti taakseen Kalifornian auringon ja muutti Helsinkiin, opettamaan pohjoismaista kirjallisuutta ja tanskan kieltä yliopistolle. Eilen 11.11. yliopiston kansainvälisessä juhlassa Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY myönsi Andersenille vuoden parhaan kansainvälisen opettajan tunnustuksen.

– Olen erittäin otettu ja ylpeä tästä huomionosoituksesta. Parempaa palautetta ei opettaja voi saada, kiittää Andersen.

Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitoksella yliopisto-opettajana työskentelevä Andersen on kotoisin Aarhusista, mutta opiskeli pohjoismaista kirjallisuutta Kööpenhaminan yliopistossa. Valmistuttuaan hän asui kymmenen vuotta Yhdysvalloissa opettaen muun muassa Minnesotan ja Kalifornian (UCLA) yliopistoissa.

– Käyn edelleen UCLA:ssa joka kesä pitämässä kurssin pohjoismaisesta kirjallisuudesta. Aihe on siellä hyvin eksoottinen.

Jokavuotinen palkinto

HYY:n vuoden parhaan kansainvälisen opettajan palkinto myönnetään vuosittain.

– Palkinnolla nostetaan esiin opettajia, jotka kehittävät aktiivisesti yliopiston opetusta. Tämä on meidän tapamme kiittää opettajia. Toivomme palkinnon kannustavan muitakin miettimään parannuksia opetusmenetelmiin, selittää Toivo Laitinen, joka vastaa kansainvälisistä asioista HYYn hallituksessa.

Haasteita…

Andersenin luentosalimenestyksellä on kaksi kivijalkaa. Ensimmäinen on opiskelijoiden haastaminen.

– Onnistunut luento on sellainen, jossa opiskelijat ovat aktiivisesti mukana, Andersen sanoo.

Amerikan, Tanskan ja Suomen kokemuksia verratessaan Andersen sanoo suomalaisopiskelijoiden aktivoinnin vaativan erityistä pinnistystä.

– Mitä enemmän haastan opiskelijoitani, sitä parempia ovat tulokset. Suomalaispiskelijat ovat taitavia ja erittäin ahkeria, kehuu Andersen.

…ja sitoutumista

Toinen menestyksen kulmakivi on sitoutuminen – niin opettajan kuin opiskelijoidenkin.

Monen muun yliopiston lailla myös Helsingin yliopisto panostaa tutkimuspohjaiseen opetukseen motivoidakseen opiskelijoita ja sitoakseen heidät akateemiseen yhteisöön. Andersen on kääntänyt asiat päälaelleen ja tekee nyt opetuspohjaista tutkimusta.

– Väitöskirjassani tutkin norjalaisen Karl Ove Knausgårdin uutta proosan kirjoittamisen tapaa. Opiskelijoiden keskustelut ja analyysit ovat olleet erittäin antoisia omalle kirjoitusprosessilleni, sanoo Andersen.

– Kirjallisuus on mahtavaa! Jos pystyn välittämään tämän tunteen opiskelijoille ja herättämään heidän kiinnostuksensa, olen onnistunut opettajana.

Andersenin johdolla tanskaa opiskellut Valtteri Kulmala vakuuttaa, että Andersenin menetelmä toimii.

– Claus on innostunut opettaja, jonka intohimo kirjallisuutta ja politiikkaa kohtaan välittyy muillekin. Hän välittää opiskelijoistaan ja uskaltaa myös vaatia heiltä paljon. Tanskan jatkokurssilla saimme joka kerta läksyksi lukea uutisjutun tanskaksi ja esitellä sen luokalle – ihan puhtaasti "tanskaksi". Se oli todella opettavaista, Kulmala muistelee.

Helsinkiin vasta rekrytoidun Claus Elholm Andersenin kolmen vuoden takainen haastattelu (ruotsiksi)