Valtiotieteellinen tiedekunta vihkii kuusi uutta kunniatohtoria

Helsingin yliopiston valtiotieteellinen tiedekunta juhlii tänä vuonna 26.–28. toukokuuta 14. promootiotaan. Juhlan aikana promovoidaan kuusi uutta kunniatohtoria.

Promootioakti alkaa perjantaina 27.5. klo 10 yliopiston juhlasalissa (Unioninkatu 34), jossa promovendit (maisterit, tohtorit, kunniatohtorit, riemutohtorit ja riemumaisterit) saavat akateemisen arvonsa. Klo 13 siirrytään kulkueissa jumalanpalvelukseen tuomiokirkkoon tai tunnustuksettomaan tilaisuuteen kansalliskirjaston kupolisaliin.

Kunniatohtoreiksi vihittävät ovat tänä vuonna pääasiassa professoreja, jotka ovat tehneet omalla tutkimusalallaan pitkäjänteistä ja uraauurtavaa tutkimusta ja tällä tavalla vieneet yhteiskuntatieteitä eteenpäin.

Kunniatohtoreiksi vihitään sananvapausaktivisti Ljudmila Alexejeva, asenteiden ja ennakkoluulojen tutkija, professori Mahzarin Banaji, neuvotteluteorian kehittäjä, professori Kenneth Binmore, vammaisten ihmisoikeuksien edistäjä, toiminnanjohtaja ja aktivisti Kalle Könkkölä, etnometodologisen keskusteluanalyyttisen sosiologian tutkija, professori Douglas Maynard sekä emeritus professori Evert Verdung, joka on perehtynyt asuntopolitiikan tutkimukseen.

Promootiossa maisterit ja tohtorit eli promovendit saavat oikeuden käyttää akateemisen arvon merkkejä, eli maisterinsormusta ja laakeriseppelettä sekä tohtorinhattua ja -miekkaa.

Promootioita on Suomessa järjestetty jo vuodesta 1643, jolloin järjestettiin Turun akatemian filosofisen tiedekunnan promootio. Perinne on sittemmin jatkunut katkeamattomana koko yliopistohistorian ajan. Valtiotieteellisen tiedekunnan ensimmäinen promootio järjestettiin vuonna 1950, ja promootioita järjestetään viiden tai kuuden vuoden välein – aina, kun on kulunut 50 vuotta aikaisemmasta promootiosta. Täten vuoden 2016 riemuvuosi on 1966.

Lisätietoja: Juri Mykkänen, puh. 040 549 7003, s-posti juri.mykkanen@helsinki.fi

Lisätietoja kunniatohtoreista

Promootioaktin ja muiden promootiotilaisuuksien aikataulu

Lisätietoja promootiosta