Valtaus jatkuu yliopiston päärakennuksessa

Helsingin yliopiston toimitilajohtaja Marita Rovamo ja vararehtori Kai Nordlund puhuivat torstaina opiskelijoille yliopiston päärakennuksen vestibyylissä.

– Valtaajia ei olla poistamassa päärakennuksesta. Valtaus on sujunut rauhallisesti ja hyvässä yhteisymmärryksessä: ei ole ilmennyt turvallisuusongelmia eikä vahingontekoa. Tuemme myös opiskelijoiden näkemyksiä ja yliopiston johto ymmärtää valtaajien huolen opiskelijoiden toimeentulosta, sanoo vararehtori Kai Nordlund.

Helsingin yliopisto on jo hallitusohjelmatavoitteissaan vaatinut, että opiskelijoille varmistetaan sellaiset olosuhteet kuten opintososiaaliset edut, jotka mahdollistavat opintoihin keskittymisen, sujuvan valmistumisen ja siirtymisen työelämään.

Valtaajien kanssa on neuvoteltu päivittäin tilojen käytöstä ja turvallisuudesta.

– Haluamme varmistaa kaikkien tiloissa olevien turvallisuuden. Valtaajia onkin pyydetty siivoamaan aula ja narikka-alue niin, että tilat ovat esteettömästi ja turvallisesti käytettävissä, toteaa toimitilajohtaja Marita Rovamo.

Yliopiston juhlasali on varattu Maanpuolustuskurssiyhdistyksen järjestämälle satojen ihmisten tilaisuudelle torstaina 28.9. Tiloilla on turvallisuussyistä henkilömäärärajoite ja poistumisteiden pitää olla kaikille avoimet.

Tasavallan presidentin kanslia tai tilaisuuden järjestäjä Maanpuolustuskurssiyhdistys ei ole missään vaiheessa esittänyt vaatimuksia mielenosoituksen siirtämiseksi.