Vaihto-opiskelun suosio romahti — ulkomaille lähdöstä haaveilevien pitää saada tukea, vararehtori Hanna Snellman esittää

Vaihto-opiskelu ei saa olla este määräajassa valmistumiselle, Snellman muistuttaa Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2024.

Opiskelijavaihtojen määrä on romahtanut. Syyttävä sormi osoittaa helposti koronaa, mutta tilastot paljastavat, että trendi oli laskeva jo ennen pandemiaa. Helsingin yliopistoon on jo vuosia tullut enemmän vaihto-opiskelijoita kuin meiltä on maailmalle lähtenyt.

Vuosina 2010–2016 Helsingin yliopistosta vaihtoon lähteneitä oli keskimäärin 1 207 per vuosi. Vuonna 2022 lähtijöitä oli enää 609. Vähimmillään lähdöt olivat vuonna 2021, jolloin vain 207 opiskelijaamme hankki kansainvälistä opiskelukokemusta ulkomailla.

Korona romahdutti siis jo entisestään laskusuuntaiset luvut, ja nyt ilmiö on vaarassa laajeta. Kun opiskelijaruokalan pöydistä ja yliopiston käytäviltä puuttuvat koronavuosien takia lähes tyystin tarinat vaihtoseikkailuista ulkomailla, lähtöhaaveet on helpompi ohittaa nyt pandemian jälkeenkin.

"Muutti elämäni suunnan"

Itse pääsin vaihtoon jo lukioaikana. Kokemus muutti elämäni suunnan ja maailmankuvan. On kuvaavaa, että oman vaihto-oppilasjärjestöni AFS:n perustajia olivat amerikkalaiset ensimmäisen maailmansodan aikaiset ambulanssinkuljettajat. Heidän mielestään maailmanrauhaa edistetään parhaiten sillä, että nuorilla on ystäviä eri puolilla maailmaa.

Mutta mistä vaihtojen määrän romahdus johtuu? Opiskelijajärjestöjen mukaan vaakakupissa painavat eniten ylimääräiset taloudelliset kustannukset, paineet valmistua tiukassa määräajassa ja vaikeus sisällyttää vaihto osaksi tutkintoa.

Yliopistonkaan näkökulmasta dilemma ei ole yksinkertainen — opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusmalli kun on rakennettu kannustamaan opiskelijoita nopeaan valmistumiseen. Yliopisto on kuitenkin edellyttänyt, että jokaiseen koulutusohjelmaan sisältyy selkeä vaihtoon lähdön mahdollisuus. Vaihto ei siis saa olla este määräajassa valmistumiselle.

Kansainvälistyminen on arvo, jota meidän tulee vaalia läpi yhteiskunnan. Siksi myös yliopiston täytyy vahvistaa entisestään toimia, joiden tuella useampi opiskelijamme lähtee maailmalle osana opintojaan.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston vararehtori.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.