Tutkijat boikotoivat tiedejulkaisujen maksumuureja vastaan

No deal, no review -boikottikampanjan tähtäimessä on tiedejulkaisujen kustantaja Elsevier.

Suomalaisten korkeakoulujen ja kirjastojen FinELib-konsortio on käynyt viime vuodesta saakka neuvotteluja isojen tiedekustantajien kanssa tiedejulkaisujen tilaushinnoista. Konsortio haluaisi kohtuullistaa nousussa olevia hintoja ja edistää tiedon avointa saatavuutta. Nykyinen julkaisumalli sulkee tieteellisen tiedon maksumuurien taakse.

Tutkijat ovat lähteneet tukemaan FinELibin neuvottelutavoitteita No deal, no review –boikottikampanjalla. Siihen osallistuvat kieltäytyvät artikkelien arvioinneista Elsevierin julkaisuissa. Boikotti koskee arviointi- ja toimitustehtäviä, muttei julkaisemista.

No deal, no review  on jatkoa viime syksynä lanseeratulle Tiedon hinta -kannanotolle. Jo silloin väläytettiin boikotin mahdollisuutta. Arviolta kaksi kolmesta kannanoton allekirjoittaneesta, eli noin 1800 tutkijaa, ilmoitti olevansa valmis boikotoimaan kustantajia, jos sopimusneuvottelut epäonnistuvat ja johtavat julkaisutilausten päättymiseen.

Aiempi kannanotto ei kuitenkaan kohdistunut vain yhteen kustantajaan, mutta nyt tähtäimeen on otettu erityisesti Elsevier, jonka osuus tilausmaksuista on noin kolmannes.

– Vastaava tilanne on käynnissä monissa muissakin maissa, joten nyt halusimme tehdä kansainvälisen kampanjan, kertoo Heidi Laine, jatko-opiskelija ja yksi kannanoton laatijoista.

Katso oheiselta videolta, mistä No deal, no review –kampanjassa on kysymys: