Toimittaja Heikki Valkama: Tärkein arvoista on totuus

Yliopiston tärkein arvo on totuus. Tai ainakin Helsingin yliopiston itselleen määrittelemästä neljästä arvosta ensimmäisenä tulee totuus. Muita arvoja ovat sivistys, vapaus ja yhteisöllisyys.

Journalistina nämä arvot on helppo allekirjoittaa. Pyrkimyksemme ovat samat. Totuuteen pyrkivä tiede on myös mitä paras journalistin kumppani. Kun jokin asia on epäselvä tai yhteiskunnassa esillä, journalistinkin ensimmäiset kysymykset ovat usein: onko tätä tutkittu, mitä tiede tästä sanoo?

Tiede antaa perspektiiviä. Se tarjoaa näkökulmia tulevaan, nykyhetkeen ja menneeseen.

Koronakriisinkin aikaan olen soitellut tilastotieteilijöille, historioitsijoille, psykologeille, taloustieteilijöille, antropologeille, matemaatikoille… Monen alan tutkimuksesta löytyy yllättäviä näkökulmia ja hyödyllistä tietoa.

Kriisien aikana tieteeseen nojataan, mutta sitä myös kyseenalaistetaan. Siksi se tarvitsee puolustajansa.

Arvostan myös tiedeyhteisön kykyä korjata virheensä: tätä emme tiedä, tätä ei ole tutkittu, tämä osoittautui vääräksi. Vaikka tieto ja tilannekuva muuttuvat, pyrkimys totuuteen ei muutu.

Heikki Valkama on toimittaja Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksessa ja kirjailija.